"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hem- och konsumentkunskap A, 30 hp

Engelskt namn: Home economics A

Denna kursplan gäller: 2019-01-07 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6KN023

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2018-11-19

Innehåll

Kursen består av följande moment:

  1. Hem- och konsumentkunskap – en introduktion i skolämnet (Home and Consumer Studies - an introduction to the school subject ), 7,5 hp
  2. Livet i hem och familj (Life in the Home and the Family), 7,5 hp
  3. Mat och hälsa (Food and Health), 7,5 hp
  4. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser del 1 (Food Science and Food Processes Part 1), 7,5 hp

Moment 1. Hem- och konsumentkunskap – en introduktion i skolämnet, 7,5 hp
Momentet är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap. Ämnets historia, teoretiska grund, syfte, mål, innehåll och kunskapskrav bearbetas och ämnets potentiella bidrag till hållbar utveckling synliggörs. Ämnesrelevant forskning introduceras och problematiseras. Pedagogiska planeringar och hjälpmedel samt aktuella arbetsformer inom ämnet belyses. Momentets innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag och studenten introduceras i vetenskapligt skrivande.
 
Moment 2. Livet i hem och familj, 7,5 hp
Momentet belyser livet i hem och familj i relation till hållbar utveckling. Hemarbete och hushållsekonomi studeras och diskuteras utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, jämställdhet, genus och kultur. Mat- och måltidsvanor behandlas i relation till kultur och hushållsstrukturer, med fokus på hur social interaktion formar människor under livet. Innehållet problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Moment 3. Mat och hälsa, 7,5 hp
Momentet behandlar matens betydelse för människors fysiska och psykosociala hälsa. Generella rekommendationer och individuella behov av energi, näring och vätska bearbetas i relation till livsmedelsinnehåll. Momentet belyser också kostrelaterade folksjukdomar och specialkost samt hur de kan påverka sociala relationer i och utanför skolan. Innehållet problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.
 
Moment 4. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser del 1, 7,5 hp
Momentet behandlar råvarors ursprung, produktion, sammansättning och uppbyggnad. Begreppet livsmedelskvalitet problematiseras utifrån olika hållbarhetsperspektiv. Matsvinn och hushållens avfall och användning av energi och vatten belyses. Innehållet problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.
 

Förväntade studieresultat

Moment 1. Hem- och konsumentkunskap – en introduktion i skolämnet, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för hem- och konsumentkunskapsämnets historia, syfte, mål, innehåll och kunskapskrav enligt gällande kursplan
  • Redogöra för ämnesrelevant forskning

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
  • Planera pedagogisk verksamhet inom ämnet utifrån gällande styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap utifrån forskningsresultat

Moment 2. Livet i hem och familj, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för privatekonomiska val som förekommer i ett hushåll
  • Känna till den egna livsstilens påverkan på miljö och klimat 

Färdighet och förmåga

  • Välja och använda funktionella och säkra metoder, redskap och produkter för tvätt och städning utifrån hälsa, ekonomi och miljö
  • Använda och beskriva olika verktyg för planering av privatpersoners ekonomi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera människors förhållningssätt till mat, måltider och hemarbete utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, jämställdhet och kultur
  • Problematisera och analysera hushållets ekonomi i relation till hälsa och miljö

Moment 3. Mat och hälsa, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för människans behov av energi, näringsämnen och vätska
  • Redogöra för livsmedels innehåll av energi, näringsämnen och allergener
  • Redogöra för människans förhållande till mat och hälsa ur ett sociologiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • Använda digitala applikationer för energi- och näringsberäkning
  • Planera måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer
  • Tillaga måltider för personer med födoämnesöverkänslighet och födoämnesallergi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och anpassa måltider och undervisning med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar
  • Problematisera skolans roll i folkhälsoarbete  

Moment 4. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser del 1, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Beskriva råvarors ursprung, uppbyggnad, sammansättning och produktion
  • Beskriva faktorer som påverkar livsmedelskvalitet
  • Beskriva konserveringsmetoder som används för att bevara livsmedel

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera och värdera råvaror, livsmedel och produkter utifrån livsmedelskvalitet och hållbar utveckling

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier. Obligatoriska laborationer som förekommer i samtliga moment, men i olika omfattning, följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Demonstrationer och framförande spelas in och analyseras av studenter. Didaktiska diskussioner kring innehåll och metoder förekommer kontinuerligt i de olika momenten. Problembaserat lärande och fallbeskrivningar ingår i undervisningen.
Vissa moment läses parallellt och den inbördes ordningen mellan momenten kan ändras. 

Examination

Moment 1. HK – en introduktion, 7.5 hp
Examination sker genom skriftliga och muntlig examinerande uppgifter som betygssätts med U, G eller VG. I momentet ingår även examinerande seminarier. För dessa sätts betygen U eller G.

Moment 2. Livet i hem och familj, 7,5 hp
Examination sker genom skriftliga och muntlig examinerande uppgifter som betygssätts med U, G eller VG. I momentet ingår även examinerande laborationer och seminarier. För dessa sätts betygen U eller G.

Moment 3. Mat och hälsa, 7,5 hp
Examination sker genom skriftliga och muntliga examinerande uppgifter samt individuell tentamen. För dessa sätts betygen U, G eller VG. I momentet ingår även examinerande laborationer och seminarier. För dessa sätts betygen U eller G.
 
Moment 4. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser del 1, 7,5 hp.
Examination sker genom skriftliga och muntliga examinerande uppgifter samt individuell tentamen som betygssätts med U, G eller VG. I momentet ingår även examinerande seminarier. För dessa sätts betygen U eller G.

Hel kurs
Examinerande uppgifter sker löpande under kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevanta helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs ska alla uppgifter vara godkända och minst tre moment utgöra betyget Väl godkänd.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
 
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen. Detta gäller i maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina. Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ 

 

Litteratur