Engelskt namn: Teaching and Learning
Denna kursplan gäller: 2020-04-13 till 2021-03-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-07-10
Kursplan för kurser med start mellan 2021-10-04 och 2023-07-09
Kursplan för kurser med start mellan 2021-03-08 och 2021-10-03
Kursplan för kurser med start innan 2021-03-07
Kurskod: 6KP000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-04-14
Kursen Undervisning och lärande innehåller tre moduler som tillsammans skapar en grund för undervisning och lärande i skolmiljön. De tre modulerna med innehåll är som följer:
Modul 1: Pedagogiskt ledarskap, specialpedagogik, utvecklingspsykologi och konflikthantering, 7,5 hp
Pedagogical leadership, special education, development psychology and conflicts, 7.5 credits
Under kursen diskuteras begreppen lärarprofession, pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande. Centrala värdegrundsfrågor, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå problematiseras och analyseras med hjälp av aktuella pedagogiska och specialpedagogiska teorier. I kursen identifieras didaktiska utmaningar och lärmiljöns betydelse belyses och diskuteras, i syfte att främja alla elevers lärande. Grupper och grupprocessers betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och vikten av att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Utvecklingspsykologiska teorier med fokus på kognitiv utveckling och elevers olika förutsättningar för lärande belyses.
Modul 2: Läroplansteori och didaktik, 4,5 hp
Curriculum theory and didactics, 4.5 credits
Med utgångspunkt i läroplansteori behandlas olika perspektiv på formulering, transformering och realisering av läroplaner. Teorier om lärande och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras centrala begrepp inom det didaktiska fältet av relevans för planering och analys av undervisning. Begreppet lärarkompetens problematiseras liksom förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik.
Modul 3 Ämnesdidaktik, 3 hp
Subject didactics, 3 credits
Ämnesdidaktik definieras och problematiseras och lärares ämnesdidaktiska uppdrag diskuteras. I modulen behandlas också vad som karaktäriserar respektive skolämne och vad av detta innehåll som återfinns i skolans kurser på olika nivåer. En tydlig anknytning görs till studentens eget undervisningsämne innehållet i styrdokument studeras och vilka motiv som ligger bakom utformningen av detta diskuteras. Därtill behandlas arbetsformer och arbetssätt där hänsyn tas till elevers olika behov och förutsättningar.
Modul 1: Pedagogiskt ledarskap, specialpedagogik, utvecklingspsykologi och konflikthantering, 7,5 hp
För betyget godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik, 4,5 hp
För betyget godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Ämnesdidaktik, 3 hp
För betyget godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundläggande behörighet samt minst 90 hp i ett undervisningsämne, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är examinerande och därmed obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Modul 1: examineras genom följande inslag:
Modul 2: examineras genom följande inslag:
Modul 3: examineras genom följande inslag:
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modul 1 krävs betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modul 2 krävs betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modul 3 krävs betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga uppgiften.
För betyget väl godkänt (VG) på hel kurs krävs minst G på alla moduler samt VG på minst 10,5 högskolepoäng
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) i enlighet med universitetets regelsystem. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett andra omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Benjamin Aaron
Factors influencing learning
Noba textbook series: Psychology. Champaign, IL: DEF publishers : 2019 :
Obligatorisk
Om innebörder i lärarprofessionalism
Englund Tomas, Dyrdal Solbrekke Tone
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 20 : sid. 168-194 :
Obligatorisk
Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789151100821
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 9
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Per
Ödmjuk orubblighet. En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande
Ingår i:
Nordisk tidskrift för allmän didaktik
Göteborg : Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet : 2015- : 1 : sid. 61-74 :
Obligatorisk
Memory (encoding, storage, retrieval)
McDermott K. B., Roediger H. L.
Noba textbook series: Psychology. Champaign, IL: DEF publishers : 2020 :
Läsanvisning: (läs till och med avsnitt retrieval")
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 404 sidor :
ISBN: 9789147132058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (en äldre upplaga går också bra)
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
ISBN: 9789144113173
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Bronäs Agneta, Runebou Niclas
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 156 s. :
ISBN: 978-91-44-11387-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärportalen
Skolverket (u.d) :
Obligatorisk
Artiklar som är tillgängliga via nätet eller via Universitetsbiblioteket.
Didaktik för hem- och konsumentkunskap
Hjälmeskog Karin, Höijer(red) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2019 :
ISBN: 9789151100463
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Tematisk kvalitetsgranskning.
Skolinspektionen : 2019 :
Obligatorisk
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Ytterligare artiklar kan tillkomma
Understanding sports coaching : the pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
Third edition. : New York : Routledge : 2016 : 204 pages :
ISBN: 9780415857475
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnet specialidrott i gymnasieskolan : en utvärdering av ämnet läsåret 2008/09
Ferry Magnus, Olofsson Eva
Stockholm : Riksidrottsförbundet : 2009 : 41 s. :
Fritt tillgänglig
ISBN: 9789197813051
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till ämne Specialidrott
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Bi, Fy, Ke, Nk)
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Ma)
Elevers svårigheter att lära sig matematik : hur de kan förstås och avhjälpas
Lundsgård Nils-Martin, Niss Mogens, Jankvist Uffe Thomas
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 154 sidor :
ISBN: 9789144129198
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Ma)
Grimvall Göran
Teknikens metoder : skolans teknikämne i senare skolår
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 221 s. :
ISBN: 9789144094786
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Tk)
Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers
Eilks Ingo, Hofstein Avi
Rotterdam : Sense Publishers : cop. 2013 : xiii, 336 s. :
ISBN: 9789462091382 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Ke)
Nilsson P.
Att se helheter i undervisningen: naturvetenskapligt perspektiv
Stockholm: Skolverket. : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Bi, Fy, Ke, Nk, Tk)
Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet
Lindahl Britt, Malmberg Claes, Ottander Christina, Rosberg Maria, Ekborg Margareta, Ideland Malin
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 179 s. :
ISBN: 978-91-40-68123-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Nk)
Rogers Ben
The big ideas in physics and how to teach them : teaching physics 11-18
Abingdon, Oxon : Routledge : 2018 : ix, 135 pages :
ISBN: 9781138235076
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Fy)
Reiss Michael J.
Teaching secondary biology
2nd ed. : London : Hodder Education : 2011. : ix, 318 p. :
ISBN: 9781444124316 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Bi)
Styrdokument för aktuellt ämne i grundskolan rep. gymnasieskolan (svenska, svenska som andraspråk resp. moderna språk).
Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
ISBN: 9789140691507
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare upplaga. (Upplaga 6 utkommer 200706)
Skåreus(red) Eva
Estetiska ämnen och genus
Gleerups Utbildning AB : 2018 :
ISBN: 978-91-40-69503-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström A.
Portföljmetodik i estetiska ämnen
Ingår i:
Pedagogisk bedömning
Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
Obligatorisk
Kursplaner och kommentarmaterial för aktuellt ämne i grundskolan resp. gymnasieskolan. Ev. tillkommer ytterligare ämnesinriktade artiklar.