"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3, 15 hp

Engelskt namn: Special Needs Education in Literacy and Numeracy for Early Years Classes and Grades 1-3

Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare

Kurskod: 6LI013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-12

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-03-12

Innehåll

Delkurs 1. Specialpedagogik med fokus på matematik (7,5 hp) 
 
I kursens första del behandlas specialpedagogiska behov och metoder i matematik med fokus på de tidiga skolåren. Syftet är att ge blivande lärare fördjupad ämnesdidaktisk kunskap för att kunna upptäcka, förebygga och anpassa sin undervisning till stöd och hjälp för elever i matematiksvårigheter. Förhållningssätt, lärmiljöer, olika typer av insatser och didaktiska strategier för barn och elever i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. 
 
Delkurs 2. Specialpedagogik med fokus på svenska (7,5 hp) 
 
I kursens andra del introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundskollärares uppdrag att stödja elevers språk-, läs- och skrivutveckling, samt anpassa sin undervisning till stöd för elever i språk-, läs-, och skrivsvårigheter. Här behandlas sociokulturella och språkpsykologiska teorier om språk-, läs- och skrivsvårigheter på både ett första- och i ett andraspråk. Undervisningsstrategier och alternativa lärverktyg för elever i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggnings- och observationsmetoder behandlas och exemplifieras. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, inkludering, exkludering, normalitet och delaktighet.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1. Specialpedagogik med fokus på matematik (7,5 hp) 
 
För betyget Godkänd ska den studerande kunna … 
Kunskap och förståelse 

  • redogöra för relevanta metoder i arbetet med matematikutveckling för barn och elever i behov av särskilt stöd, 
  • redogöra för möjliga orsaker till matematiksvårigheter, 
  • redogöra för diagnoser, tester och IKT-stöd för arbetet med barns och elevers matematiksvårigheter, 
  • redogöra för och problematisera matematikutveckling för elever med svenska som andraspråk samt 
  • redogöra för skolans specialpedagogiska stödinsatser. 

Färdighet och förmåga 

  • identifiera, bedöma och dokumentera elevers lärandesvårigheter i matematik, 
  • beskriva och kritiskt granska olika sätt att kartlägga, dokumentera och stödja elevernas lärande i matematik samt 
  • diskutera möjligheter för samverkan med andra professioner i arbetet med elevernas matematiksvårigheter. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över klasslärarens roll i att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever och att förebygga att elever hamnar i svårigheter, 
  • kritiskt granska och problematisera hur matematiksvårigheter och dyskalkyli definieras, 
  • reflektera över etiska och demokratiska konsekvenser för det specialpedagogiska stödet, 
  • kritiskt granska elevers lärsituation i ett grupp- och organisationsperspektiv samt 
  • problematisera och reflektera över betydelsen av elevernas självkänsla, självförtroende och självbild. 

Delkurs 2. Specialpedagogik med fokus på svenska (7,5 hp) 

För betyget Godkänd ska den studerande kunna … 
Kunskap och förståelse 

  • redogöra för olika uttryck för elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter utifrån olika teoretiska perspektiv, 
  • redogöra för relevanta undervisningsstrategier för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter i en språkligt och kulturellt heterogen skola, 
  • beskriva olika sätt att kartlägga språk-, läs- och skrivförmåga både vad gäller elevers första och andra språk, 
  • redogöra för centrala begrepp och frågeställningar i relation till språk-, läs- och skrivsvårigheter samt 
  • använda Skolverkets stödmaterial som berör extra anpassningar och särskilt stöd i undervisningen vid språk-, läs- och skrivsvårigheter. 

Färdighet och förmåga 

  • identifiera och kritiskt resonera kring olika sätt att kartlägga, dokumentera och stödja elevers språk-, läs- och skrivförmåga både vad gäller elevers första och andra språk, 
  • analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter i relation till den pedagogiska praktiken och läroplanens mål samt 
  • diskutera möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över klasslärarens roll i att skapa en språkligt inkluderande klassrumsmiljö för alla elever samt reflektera kring frågor som rör identitet samt 
  • kritiskt granska och problematisera medicinska diagnoser i ett undervisningsperspektiv. 

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser Matematik 1, 2 och 3 för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, s:a 22, 5 hp, samt Svenska för F-3, kurs 1, 10 hp och Svenska för F-3, kurs 2, 7,5 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Kursens innehåll bearbetas genom litteraturstudier, föreläsningar, filmer, seminarier och tillämpningsövningar samt uppgifter och intervjuer att utföra både enskilt och i grupp. Studiebesök ingår.

Examination

Delkurs 1 examineras genom följande: 

  • muntlig examination genom aktivt deltagande vid seminarium, 
  • gruppuppgift som genomförs vid lektion
  • skriftlig individuell salstentamen

Vid examination av seminariet och gruppuppgiften används betygsgraderna Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den individuella skriftliga salstentamen bedöms med betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). 
 
För godkänt resultat på delkurs 1 krävs att samtliga prov är godkända. För betyget Väl Godkänd krävs dessutom resultatet Väl Godkänd på den individuella skriftliga salstentamen.
 
Delkurs 2 examineras genom följande: 

  • individuella skriftliga reflektionsuppgifter inför seminarier, 
  • muntlig examination genom aktivt deltagande vid seminarier, 
  • tillämpningsövningar, 
  • muntlig gruppredovisning av fältstudie, 
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift. 

Vid examination av seminarier, tillämpningsövningar samt den muntliga redovisningen som genomförs i par används betygsgraderna Godkänd (G) eller Underkänd (U). För den individuella skriftliga inlämningsuppgiften används betygsgraderna Väl godkänd (VG), Godkänt (G) och Underkänt (U). 
 
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla examinationer är genomförda i båda delkurserna. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs betyget Väl Godkänd på båda delkurserna. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.  

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.