"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barnet och omvärlden, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure-time Centre, Children and Society

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE109

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

Grundläggande inslag i kursen är fritidshemmets uppgifter; stimulera elevers utveckling och lärande, erbjuda rekreation och en meningsfull fritid samt utgöra ett komplement till skolan. I kursen fokuseras fritidshemmets dagliga arbete, där omsorg, lek och lärande förenas och hur detta uttrycks i gällande styrdokument. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling betonas. Vidare studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/barn och barn/vuxna. Fritidsbegreppets olika betydelser liksom fritidens betydelse för barns identitetsskapande behandlas. Barns fritid, kultur och vardagslärande bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Fritidshemmets specifika uppgift att erbjuda barn rekreation och meningsfull fritid där vikten av friluftsliv, utomhuspedagogik, idrott och främjandet av barns fysiska hälsa betonas. Konventionen om barnets rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar. I kursen ingår också ett orienterande inslag om hur exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar används av barn och ungdomar samt om den spelkultur som råder hos den uppväxande generationen. Vidare belyses hur barns och ungas medverkan genom sociala medier påverkar deras vardag.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur ett barnperspektiv där social klass, kön och etnicitet ingår - redogöra för hur fritidshemmet kan ge förutsättningar för barns lek - redogöra för och diskutera fritidshemmets förutsättningar att stimulera friluftsliv, utomhusaktiviteter och barns fysiska hälsa. - identifiera och diskutera barns medieanvändning och den kultur som omger barn - identifiera och redogöra för hur sociala medier är en del av och påverkar barns vardag Färdighet och förmåga - redogöra för fritidshemmets uppgift i enlighet med gällande styrdokument och beskriva hur omsorg, lek och lärande kan förenas i fritidshemmets verksamhet - beskriva och diskutera hur olika fritidshemsmiljöer kan stimulera elevers lärande och utveckling - redogöra för hur fritidspedagogen kan stimulera barn till friluftsliv, utomhusaktiviteter och rörelseaktiviteter - använda interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - exemplifiera och diskutera det informella respektive det formella lärandet i fritidshemmet i relation till uppdraget att stödja elevers utveckling och lärande samt att utgöra komplement till skolan - beskriva och reflektera över vuxnas förståelse av och förhållningssätt till barns och ungas datorspel och användning av sociala medier samt hur detta påverkar fritidshemmets verksamhet - med utgångspunkt i verksamhetsnära skol- och fritidshemsforskning och relevanta styrdokument kunna analysera och kritiskt granska fritidshemsverksamheten

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng samt UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen vid Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

Rum för barn - rum för kunskap : kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
Aasebø Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 181 s. :
ISBN: 978-91-47-08405-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur ska jag få ihop det? några fritidspedagogers beskrivning av fritidshemmets uppgift. D-uppsats, pedagogiska institutionen Umeå
Andersson Birgit, Claeson-Söderström Carina
2002 :
Obligatorisk

Balldin
Barns fritid - fri tid?
Centrum för barnkulturforskning. Nr 35 (valda delar) : 2003 :
Obligatorisk

Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dunkels Elza
Vad gör unga på nätet?
Gleerups : 2009 : 120 s. :
http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
ISBN: 91-40-66671-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rör dig - lär dig : motorik och inlärning
Ericsson Ingegerd, Olofsson Tommy
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2005 : 190 s. :
ISBN: 91-85138-94-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Ingegerd
Mer medveten träning behövs
www.idrottsforum.org : 2003 :
Obligatorisk

Eriksson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
www.idrottsforum.org : 2007 :
Obligatorisk

Gee James Paul
What video games have to teach us about learning and literacy
Rev. and updated ed. : New York : Palgrave Macmillan : 2007 : 249 s. :
ISBN: 1-4039-8453-0 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 22-44

Informationskompetenser : om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker
Hedman Jenny, Lundh Anna
Stockholm : Carlsson : 2009 : 295 s. :
ISBN: 978-91-7331-250-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :
Obligatorisk

Klerfeldt Anna
A case study of the impact of ICT in primaty schools
http://itforpedagoger.skolverket.se/forskning utveckling/ : 2010 :
Obligatorisk

Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning Rapport 2010:3
Skolinspektionen : 2010 :
Obligatorisk

Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att leva i World of Warcraft : tio ungdomars tankar och erfarenheter
Linderoth Jonas, Bennerstedt Ulrika
Stockholm : Medierådet : 2007 : 80 s. :
Obligatorisk

Världen som spelplan : gränsöverskridande i onlinespelkulturen
Linderoth Jonas, Olsson Camilla
Stockholm : Medierådet : 2010 : 80 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Utomhusdidaktik.
Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
ISBN: 91-44-02492-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Per
Fritiden - tidsfördriv eller investering? : om skilda fritidskulturer bland barn och ungdomar
Ingår i:
Krokig väg till vuxen
Stockholm : Ungdomsstyr. : 1996 : 133 s. :
Obligatorisk

Parling Britt-Marie
När intresse blir kunskap : fritidspedagogikens mål och medel
Stockholm : Lärarförbundet : 2006 : 25 s. :
http://www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/97662F996C865662C12570AF0000A404/$file/Nar_intresse_blir_kunskap.pdf
Obligatorisk

Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
2003 :
Obligatorisk

Rohlin Malin
Att styra i namn av barns fritid : en nutidshistoria om konstruktionen av dagens fritidshem i samordning med skolan.
Stockholm : HLS förl., 2001 ; (Göteborg : ems) : 229, [6]s. :
ISBN: 91-7656-498-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ungar & medier 2008 : fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier
Stockholm : Medierådet : 2008 : 88 s. :
http://www.medieradet.se/upload/Rapporter_pdf/Ungar_&_Medier_2008.pdf
Obligatorisk

Dahlgren Lars Owe
Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-04559-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utveckling pågår : om kvalitetsarbete i fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2010 : 50 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-06-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Waller
The Trampolin Tree and the Svump monster with 18 heads` outdoor. Play in the foundation stage and foundation phase. Education 3-13, 35(4) p 395-409
Waller : 2007 :
Obligatorisk