"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barnet och omvärlden, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure-time Centre, Children and Society

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2012-01-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE109

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-12-19

Innehåll

Grundläggande inslag i kursen är fritidshemmets uppgifter; stimulera elevers utveckling och lärande, erbjuda rekreation och en meningsfull fritid samt utgöra ett komplement till skolan. I kursen fokuseras fritidshemmets dagliga arbete, där omsorg, lek och lärande förenas och hur detta uttrycks i gällande styrdokument. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling betonas. Vidare studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/barn och barn/vuxna. Fritidsbegreppets olika betydelser liksom fritidens betydelse för barns identitetsskapande behandlas. Barns fritid, kultur och vardagslärande bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Fritidshemmets specifika uppgift att erbjuda barn rekreation och meningsfull fritid där vikten av friluftsliv, utomhuspedagogik, idrott och främjandet av barns fysiska hälsa betonas. Konventionen om barnets rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar. I kursen ingår också ett orienterande inslag om hur exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar används av barn och ungdomar samt om den spelkultur som råder hos den uppväxande generationen. Vidare belyses hur barns och ungas medverkan genom sociala medier påverkar deras vardag.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur ett barnperspektiv där social klass, kön och etnicitet ingår - redogöra för hur fritidshemmet kan ge förutsättningar för barns lek - redogöra för och diskutera fritidshemmets förutsättningar att stimulera friluftsliv, utomhusaktiviteter och barns fysiska hälsa. - identifiera och diskutera barns medieanvändning och den kultur som omger barn - identifiera och redogöra för hur sociala medier är en del av och påverkar barns vardag Färdighet och förmåga - redogöra för fritidshemmets uppgift i enlighet med gällande styrdokument och beskriva hur omsorg, lek och lärande kan förenas i fritidshemmets verksamhet - beskriva och diskutera hur olika fritidshemsmiljöer kan stimulera elevers lärande och utveckling - redogöra för hur fritidspedagogen kan stimulera barn till friluftsliv, utomhusaktiviteter och rörelseaktiviteter - använda interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - exemplifiera och diskutera det informella respektive det formella lärandet i fritidshemmet i relation till uppdraget att stödja elevers utveckling och lärande samt att utgöra komplement till skolan - beskriva och reflektera över vuxnas förståelse av och förhållningssätt till barns och ungas datorspel och användning av sociala medier samt hur detta påverkar fritidshemmets verksamhet - med utgångspunkt i verksamhetsnära skol- och fritidshemsforskning och relevanta styrdokument kunna analysera och kritiskt granska fritidshemsverksamheten

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng samt UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen vid Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 4

    Bardon Ingrid
    "På fritids tänker man inte på att man lär sig saker" lärande på fritidshem. D-uppsats, HLK, Jönköping
    Bardon, Ingrid : 2008 :
    Obligatorisk

    Barns vardag i det senmoderna samhället.
    Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
    Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-08413-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rörelse och idrott
    Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
    1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den nyttiga utevistelsen? : forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengegemang
    Mårtensson Fredrika, Lisberg Jensen Ebba, Söderström Margareta, Öhman Johan
    Stockholm : Naturvårdsverket : 2010 : 138 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-620-6407-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 48 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-52-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
    ISBN: 978-91-44-06895-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
    Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson.html http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.html

    Haglund Björn
    Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
    Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.ped.gu.se

    Haglund Björn
    Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
    Hammar Lena, Johansson Inger
    Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-633-2590-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext Se bibliotekskatalogen Album

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: . http://www.skolverket.se

    Att lära in ute året runt
    Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
    Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
    ISBN: 978-91-977036-2-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Oksnes Maria
    Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom.
    Stockholm : 2011 :
    Obligatorisk

    Skollagen

    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kap 14. http://skolverket.se/lagar-och-regler/skollagen-och-andralagar

    Säkerhet och ledarskap - häfte
    (AM) :
    Obligatorisk

    Vinterekologi - häfte
    (HN) :
    Obligatorisk

    Övrigt

    Artiklar tillkommer
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2012 vecka 4

    Artiklar på ca 200-400 sidor tillkoller
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
    Obligatorisk

    Bardon Ingrid
    "På fritids tänker man inte på att man lär sig saker" lärande på fritidshem. D-uppsats, HLK, Jönköping
    Bardon, Ingrid : 2008 :
    Obligatorisk

    Rörelse och idrott
    Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
    1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den nyttiga utevistelsen? : forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengegemang
    Mårtensson Fredrika, Lisberg Jensen Ebba, Söderström Margareta, Öhman Johan
    Stockholm : Naturvårdsverket : 2010 : 138 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-620-6407-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
    ISBN: 978-91-44-06895-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
    Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson.html http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.html

    Haglund Björn
    Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
    Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.ped.gu.se

    Haglund Björn
    Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
    Hammar Lena, Johansson Inger
    Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-633-2590-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Karlsson Ove
    Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
    Stockholm : 2002 :
    Obligatorisk

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext Se bibliotekskatalogen Album

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: . http://www.skolverket.se

    Att lära in ute året runt
    Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
    Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
    ISBN: 978-91-977036-2-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Säkerhet och ledarskap - häfte
    (AM) :
    Obligatorisk

    Utveckling pågår : om kvalitetsarbete i fritidshem
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 50 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-06-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Vinterekologi - häfte
    (HN) :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst