Engelskt namn: Leisure-time Centre, Children and Society
Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2012-01-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-04
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-30 och 2016-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-01-29
Kurskod: 6PE109
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-12-19
Grundläggande inslag i kursen är fritidshemmets uppgifter; stimulera elevers utveckling och lärande, erbjuda rekreation och en meningsfull fritid samt utgöra ett komplement till skolan. I kursen fokuseras fritidshemmets dagliga arbete, där omsorg, lek och lärande förenas och hur detta uttrycks i gällande styrdokument. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling betonas. Vidare studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/barn och barn/vuxna. Fritidsbegreppets olika betydelser liksom fritidens betydelse för barns identitetsskapande behandlas. Barns fritid, kultur och vardagslärande bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Fritidshemmets specifika uppgift att erbjuda barn rekreation och meningsfull fritid där vikten av friluftsliv, utomhuspedagogik, idrott och främjandet av barns fysiska hälsa betonas. Konventionen om barnets rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar. I kursen ingår också ett orienterande inslag om hur exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar används av barn och ungdomar samt om den spelkultur som råder hos den uppväxande generationen. Vidare belyses hur barns och ungas medverkan genom sociala medier påverkar deras vardag.
Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur ett barnperspektiv där social klass, kön och etnicitet ingår - redogöra för hur fritidshemmet kan ge förutsättningar för barns lek - redogöra för och diskutera fritidshemmets förutsättningar att stimulera friluftsliv, utomhusaktiviteter och barns fysiska hälsa. - identifiera och diskutera barns medieanvändning och den kultur som omger barn - identifiera och redogöra för hur sociala medier är en del av och påverkar barns vardag Färdighet och förmåga - redogöra för fritidshemmets uppgift i enlighet med gällande styrdokument och beskriva hur omsorg, lek och lärande kan förenas i fritidshemmets verksamhet - beskriva och diskutera hur olika fritidshemsmiljöer kan stimulera elevers lärande och utveckling - redogöra för hur fritidspedagogen kan stimulera barn till friluftsliv, utomhusaktiviteter och rörelseaktiviteter - använda interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - exemplifiera och diskutera det informella respektive det formella lärandet i fritidshemmet i relation till uppdraget att stödja elevers utveckling och lärande samt att utgöra komplement till skolan - beskriva och reflektera över vuxnas förståelse av och förhållningssätt till barns och ungas datorspel och användning av sociala medier samt hur detta påverkar fritidshemmets verksamhet - med utgångspunkt i verksamhetsnära skol- och fritidshemsforskning och relevanta styrdokument kunna analysera och kritiskt granska fritidshemsverksamheten
Godkänd på följande kurser UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng samt UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng eller motsvarande kurser.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen vid Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Bardon Ingrid
"På fritids tänker man inte på att man lär sig saker" lärande på fritidshem. D-uppsats, HLK, Jönköping
Bardon, Ingrid : 2008 :
Obligatorisk
Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rörelse och idrott
Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den nyttiga utevistelsen? : forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengegemang
Mårtensson Fredrika, Lisberg Jensen Ebba, Söderström Margareta, Öhman Johan
Stockholm : Naturvårdsverket : 2010 : 138 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-620-6407-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling
Stockholm : Skolverket : 2011 : 48 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-52-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
ISBN: 978-91-44-06895-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson.html
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.html
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ped.gu.se
Haglund Björn
Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
Hammar Lena, Johansson Inger
Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-633-2590-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: . http://www.skolverket.se
Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Oksnes Maria
Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom.
Stockholm : 2011 :
Obligatorisk
Skollagen
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap 14. http://skolverket.se/lagar-och-regler/skollagen-och-andralagar
Säkerhet och ledarskap - häfte
(AM) :
Obligatorisk
Vinterekologi - häfte
(HN) :
Obligatorisk
Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar på ca 200-400 sidor tillkoller
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Bardon Ingrid
"På fritids tänker man inte på att man lär sig saker" lärande på fritidshem. D-uppsats, HLK, Jönköping
Bardon, Ingrid : 2008 :
Obligatorisk
Rörelse och idrott
Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den nyttiga utevistelsen? : forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengegemang
Mårtensson Fredrika, Lisberg Jensen Ebba, Söderström Margareta, Öhman Johan
Stockholm : Naturvårdsverket : 2010 : 138 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-620-6407-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
ISBN: 978-91-44-06895-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson.html
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.html
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ped.gu.se
Haglund Björn
Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
Hammar Lena, Johansson Inger
Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-633-2590-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :
Obligatorisk
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: . http://www.skolverket.se
Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Säkerhet och ledarskap - häfte
(AM) :
Obligatorisk
Utveckling pågår : om kvalitetsarbete i fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2010 : 50 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-06-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Vinterekologi - häfte
(HN) :
Obligatorisk
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst