"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure -time Centre Perspectives on Children´s Learning and Development

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2014-03-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE110

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen bearbetas hur formellt och informellt lärande i omsorg, lek och aktiviteter i den dagliga verksamheten bidrar till barns lärande och utveckling. Vikten av pedagogens/lärarens ledarskap och förhållningssätt fokuseras. Fritidshemmet som kommunikativ och språklig arena behandlas, liksom miljöns betydelse för barns lärande och utveckling. Vidare studeras hur barns kommunikation och språkutveckling kan utgöra grunden för val av innehåll och arbetsformer i fritidshemmets verksamhet. Kursen behandlar även barns tidiga läs- och skrivinlärning både i ett första- och andraspråksperspektiv och hur verksamheten i fritidshemmet kan vara till stöd för en sådan utveckling. Litteraturens betydelse för barns språkutveckling och det vidgade textbegreppet belyses. Dessutom behandlas teorier om barns matematiska begreppsbildning, taluppfattning och rumsuppfattning samt metoder som är till stöd för barns matematikinlärning. Teoretiska och praktiska tillämpningar av interaktiva medier ingår.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - föreslå innehåll och arbetsformer som stöd för barns kommunikations- och språkutveckling i en fritidshemsverksamhet - redogöra för teorier som ligger till grund för barns läs-, skriv- och matematikutveckling - beskriva och kritiskt reflektera över hur interaktiva medier och en medierik miljö kan främja innehåll och arbetsformer i fritidshemsverksamheten samt barns läs-, skriv- och matematiska utveckling Färdighet och förmåga - redogöra för fritidshemmets uppgift att stödja barns läs- och skrivutveckling ur ett första - och andraspråksperspektiv - använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) för fritidshemmets verksamhet - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - redogöra för och värdera hur interaktiva medier kan användas i fritidshemmets verksamhet - diskutera och analysera betydelsen av formellt och informellt lärande i omsorg, lek och aktiviteter i fritidshemmets verksamhet

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng samt genomgånget moment 1 Barnet och omvärlden 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 7

    Matematik från början
    Ahlberg Ann, Wallby Karin
    1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Univ. : cop. 2000 : 247, [1] s. :
    ISBN: 91-88450-20-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Axelsson Monica
    Skolframgång och tvåspråkig utbildning
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 503-537 :
    Obligatorisk

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1] s. :
    ISBN: 91-27-72268-6 ; 411:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-7490
    ISBN: 978-91-554-6795-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
    Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
    ISBN: 978-91-7257-466-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.fhi.se/PageFiles/3212/Motiverande samtal web3pdf

    Jensen Mikael
    Den fria tidens lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-44-07440-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Relationskompetens i pedagogernas värld.
    Juul Jesper, Jensen Helle
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 91-88298-66-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molander Kajsa
    Att lära in matematik ute : 2
    1. uppl. : Vimmerby : Outdoor teaching : 2012 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-979600-3-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (2011) LGR11

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer

  • Giltig från: 2012 vecka 13

    Axelsson Monica
    Skolframgång och tvåspråkig utbildning
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 503-537 :
    Obligatorisk

    Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik
    Bergius Berit, Emanuelsson Lillemor, Emanuelsson Göran
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2008 : 133 s. :
    ISBN: 978-91-85143-07-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1] s. :
    ISBN: 91-27-72268-6 ; 411:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-7490
    ISBN: 978-91-554-6795-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Relationskompetens i pedagogernas värld
    Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergius Berit
    Matematik - ett grundämne
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet : 2011 : viii, 304 s. :
    ISBN: 978-91-85143-19-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Artiklar tillkommer