"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure -time Centre Perspectives on Children´s Learning and Development

Denna kursplan gäller: 2016-02-08 och tillsvidare

Kurskod: 6PE110

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2016-02-10

Innehåll

I kursen bearbetas hur formellt och informellt lärande i omsorg, lek och aktiviteter i den dagliga verksamheten bidrar till elevers lärande och utveckling. Särskild tonvikt läggs vid fritidshemmet som kommunikativ och språklig arena. Lärares ledarskap och förhållningssätt behandlas, liksom miljöns betydelse för elevers lärande och utveckling. I kursens studeras hur elevers kommunikation och språkutveckling kan utgöra grunden för val av innehåll och arbetsformer i fritidshemmets verksamhet. Kursen behandlar elevers tidiga läs- och skrivutveckling, både i ett första- och andraspråksperspektiv, och hur verksamheten i fritidshemmet kan vara till stöd för en sådan utveckling. Litteraturens betydelse för elevers språkutveckling och det vidgade textbegreppet belyses. Vidare behandlas teorier om elevers matematiska begreppsbildning, taluppfattning och rumsuppfattning, samt metoder som är till stöd för deras matematikinlärning. I kursen ingår teoretiska och praktiska tillämpningar av interaktiva medier i lärandesituationer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om lärande i fritidshem
  • redogöra för teorier som ligger till grund för elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
  • föreslå innehåll och arbetsformer som stöd för elevers kommunikations- och språkutveckling i en fritidshemsverksamhet

Färdighet och förmåga

  • identifiera och diskutera fritidshemmets uppgift gällande elevers matematikutveckling samt läs- och skrivutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
  • använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier för fritidshemmets verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över möjligheter och villkor för lärande i och genom omsorg, lek och aktiviteter i fritidshemmets verksamhet
  • diskutera, värdera och problematisera hur interaktiva medier och en medierik miljö kan främja innehåll och arbetsformer i fritidsverksamheten samt elevers läs-, skriv- och matematiska utveckling

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: Grundlärare som profession, 6hp,  Lärande och undervisning, 7,5 hp,  Att vara grundlärare, 1,5 hp
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker i grupp och individuellt genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar, samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 6

Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik
Bergius Berit, Emanuelsson Lillemor, Emanuelsson Göran
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2008 : 133 s. :
ISBN: 978-91-85143-07-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-27-72268-6 ; 411:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Eckeskog Helena
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
ISBN: 9789144104232
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Dramabok
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
ISBN: 9789147099955
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindekvist Anna-Lena
Matematik i aktiviteter och vardagliga situationer
Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 80 s. :
ISBN: 9789127429925
Se Umeå UB:s söktjänst

Molander Kajsa
Att lära in matematik ute : 2
1. uppl. : Vimmerby : Outdoor teaching : 2012 : 256 s. :
ISBN: 978-91-979600-3-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2012 : 146 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-87115-26-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 326 s. :
ISBN: 9789147114108
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Hylén Jan
Utvärdering av lärplattor i undervisningen i Gislaveds grundskolor. Education Analytics
Education Analytics : 2014 :
Fulltext

Några fler artiklar tillkommer