"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure -time Centre Perspectives on Children´s Learning and Development

Denna kursplan gäller: 2014-03-03 till 2016-02-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE110

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2014-03-03

Innehåll

I kursen bearbetas hur formellt och informellt lärande i omsorg, lek och aktiviteter i den dagliga verksamheten bidrar till elevers lärande och utveckling. Vikten av pedagogens/lärarens ledarskap och förhållningssätt fokuseras. Fritidshemmet som kommunikativ och språklig arena behandlas, liksom miljöns betydelse för elevers lärande och utveckling.
Vidare studeras hur elevers kommunikation och språkutveckling kan utgöra grunden för val av innehåll och arbetsformer i fritidshemmets verksamhet. Kursen behandlar även elevers tidiga läs- och skrivinlärning både i ett första- och andraspråksperspektiv och hur verksamheten i fritidshemmet kan vara till stöd för en sådan utveckling. Litteraturens betydelse för elevers språkutveckling och det vidgade textbegreppet belyses. Dessutom behandlas teorier om elevers matematiska begreppsbildning, taluppfattning och rumsuppfattning samt metoder som är till stöd för deras matematikinlärning. Teoretiska och praktiska tillämpningar av interaktiva medier ingår.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • föreslå innehåll och arbetsformer som stöd för elevers kommunikations- och språkutveckling i en fritidshemsverksamhet
  • redogöra för teorier som ligger till grund för elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
  • beskriva och kritiskt reflektera över hur interaktiva medier och en medierik miljö kan främja innehåll och arbetsformer i fritidshemsverksamheten samt elevers läs-, skriv- och matematiska utveckling
  • redogöra för teorier om lärande i fritidshem

Färdighet och förmåga

  • redogöra för fritidshemmets uppgift att stödja elevers matematikutveckling samt läs- och skrivutveckling ur ett första - och andraspråksperspektiv
  • använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier för fritidshemmets verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • redogöra för och värdera hur interaktiva medier kan användas i fritidshemmets verksamhet
  • diskutera och analysera betydelsen av lärande i och genom omsorg, lek och aktiviteter i fritidshemmets verksamhet

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng samt genomgånget moment 1 Barnet och omvärlden 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 10

Axelsson Monica
Skolframgång och tvåspråkig utbildning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 503-537 :
Obligatorisk

Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik
Bergius Berit, Emanuelsson Lillemor, Emanuelsson Göran
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2008 : 133 s. :
ISBN: 978-91-85143-07-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-27-72268-6 ; 411:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindekvist Anna-Lena
Matematik i aktiviteter och vardagliga situationer
Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 80 s. :
ISBN: 9789127429925
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molander Kajsa
Att lära in matematik ute : 2
1. uppl. : Vimmerby : Outdoor teaching : 2012 : 256 s. :
ISBN: 978-91-979600-3-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Läsanvisning: (2011) LGR11

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 326 s. :
ISBN: 9789147114108
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer