"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 hp

Engelskt namn: Philosophy of Science and Scientific Method

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2013-11-03 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE134

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2013-11-04

Innehåll

Kursen omfattas av tre moment om vardera 5 hp; Vetenskapsteori, Vetenskaplig metod - kvalitativ inriktning och Vetenskaplig metod- kvantitativ inriktning.

Moment 1. Vetenskapsteori (5 hp)
Philosophy of Science
Momentet omfattas av en grundläggande vetenskapsteoretisk orientering där vetenskapliga begrepp bearbetas och problematiseras. Momentet omfattas också av en orientering om det utbildningsvetenskapliga fältet.     
                      
Moment 2. Vetenskaplig metod - kvalitativ inriktning (5 hp)
Qualitative research methodology
Momentet handlar om kvalitativa metoder för datainsamling och analys samt praktiska övningar som förberedelse inför självständigt arbete.

Moment 3. Vetenskaplig metod - kvantitativ inriktning (5 hp)
Quantitative research methodology
Momentet behandlar kvantitativ forskningsmetodik med fokus på design och metoder för insamling, bearbetning och analys av kvantitativ data. Den kvantitativa forskningsmetodiken används för att beskriva, jämföra eller att hitta samband mellan olika företeelser. Momentet tar upp grunderna för olika forskningsdesigner, konstruktion av instrument för insamling av kvantitativa data (exempelvis enkäter och prov) samt olika metoder att sammanfatta insamlad data, bland annat med hjälp av dator.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Vetenskapsteori (5 hp)
Philosophy of Science

Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse
- Förstå och föra ett resonemang kring grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- Ha en grundläggande förståelse för utbildningsvetenskapens framväxt och historia

Färdighet och förmåga
- Utifrån formulerade frågeställningar kunna analysera vetenskapsteoretiska utgångspunkter

Värdering och förhållningssätt
- Kritiskt jämföra olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter med relevans för utbildningsvetenskap

Moment 2. Vetenskaplig metod - kvalitativ inriktning (5 hp)
Qualitative research methodology

Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse
- Ha god kännedom om kvalitativa metoder exempelvis etnografiska metoder(observation), intervjuer, textanalys och diskursanalys

Färdighet och förmåga
- Utforma en plan för datainsamling med exempelvis intervjuguide, fokusgruppsteman eller observationsschema samt analysera en kortare text med stöd av textanalys eller diskursanalys

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt diskutera kvalitativa metoder och beakta forskningsetik

Moment 3. Vetenskaplig metod - kvantitativ inriktning (5 hp)
Quantitative research methodology

Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse
- Redogöra för innebörden i de vanligaste forskningsdesignerna, datainsamlingsmetoderna och dataanalysmetoderna samt dess olika förutsättningar, möjligheter och begränsningar

Färdighet och förmåga
- Utifrån en frågeställning planera en forskningsstudie som förutsätter användning av kvantitativa metoder

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt värdera och diskutera lämpligheten i olika designer och metoder för insamling och analys av kvantitativa data

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande (lärare, förskollärare, fritidspedagog, studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare etc) och ett examensarbete motsvarande 15 hp.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på halvfart och i distansform. De tre momenten kompletterar varandra samtidigt som de genomförs och examineras som självständiga moment. Förutom introduktion och föreläsningar arbetar studenterna självständigt eller i grupp med sina arbets- och examinationsuppgifter. Några moment examineras via webben under terminens gång och andra moment examineras vid kursslut.

Examination

Moment 1. Vetenskapsteori (5 hp)
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Vissa deluppgifter bedöms utifrån en tvågradig skala medan andra bedöms utifrån en tregradig. Uppgifter examineras utifrån skalan VG, G och U. För VG på moment 1 krävs VG på skriftlig rapport där kursdeltagarna visat kunskap om design av studier utifrån minst två vetenskapliga utgångspunkter och metoder samt reflekterat över vilken kunskap som kan skapas genom kvalitativa och kvantitativa analyser.

Moment 2. Vetenskaplig metod - kvalitativ inriktning (5 hp)
Examineras utifrån skalan VG, G och U. För VG på momentet krävs VG på en tänkt studie alternativt en kortfattad plan för det självständiga arbetet (3-5 sidor) samt VG på textanalys av ett policydokument (Ex ett avsnitt i läroplanen, direktiv till offentlig utredning. 3-5 sidor)

Moment 3. Vetenskaplig metod - kvantitativ inriktning (5 hp)
Examineras genom hemtentamen och flera inlämningsuppgifter. Hemtentamen bedöms utifrån betygsskalan VG/G/U, medan övriga uppgifter bedöms utifrån betygsskalan G/U. För betyget VG på moment 3 krävs VG på hemtentamen.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Betyg för hel kurs utgör en sammanvägd bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts när alla examinationsuppgifter är genomförda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs VG på två av momenten.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Eventuellt tillgodoräknande prövas alltid individuellt.

Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:  http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 45

Moment 1

Vetenskapsteori, 5 hp

Grix Jonathan
Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
Politics : 2002 :
Fulltext
Obligatorisk

Vad är vetenskap egentligen?
Chalmers Alan F., Månsson Per Lennart
3., omarb. uppl. : Nora : Nya Doxa : 2003 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-578-0425-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hansson Barbara
Wither Qualitative/Quantitative? Grounds for Methodological Convergence
Quality& Quantity : 2008 :
Fulltext
Obligatorisk

Artiklar enligt kursledarens anvisningar tillkommer.

Moment 2

Vetenskaplig metod - kvalitativ inriktning, 5 hp

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
6. ed. : London : Routledge : 2007 : 638 s. :
ISBN: 978-0-415-37410-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kursintroduktion: Kapitel 1, 2, 3. Samt ett urval av kaptitel beroende på studentens val. Övergripande bok för både kvantitativa och kvalitativa moment.

Constructing Mystery: Empirical Matters in Theory Development
Alvesson Mats, Kärreman Dan
Academy of Management Review : 2007 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol 32, No 4, 1265-1281. (16 s.)

Bacchi Carol Lee
Analysing policy : what's the problem represented to be?
Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
ISBN: 9780733985751 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Badersten Björn
Normativ metod : att studera det önskvärda
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
ISBN: 91-44-04313-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Policy actors: doing policy work in schools
Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: 32:4, 625-639

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Staffan
Ethnography in action. How ethnography was established in Swedish educational research
Ethnography and Education : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: 32:4, 625-639

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Smithson Janet
Using and analysing focus groups: limitations and possibilities
International Journal of Social Research Methodology : 2000 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 3, No. 2, 103-119

How to do educational ethnography
Delamont Sara, Walford Geoffrey
London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
ISBN: 9781872767925 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

Yanow Dvora
Conducting interpretive policy analysis
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Extra artiklar kan tillkomma.

Moment 3

Vetenskaplig metod - kvantitativ inriktning, 5 hp

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
6. ed. : London : Routledge : 2007 : 638 s. :
ISBN: 978-0-415-37410-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 2, 3. Övergripande bok för både kvantitativa och kvalitativa moment.

Samhällsvetenskaplig metod
Halvorsen Knut, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 189 s. :
ISBN: 91-44-36621-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlgren Lars
SPSS steg för steg
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 188 s. :
http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/5977z Bokens webbplats
ISBN: 978-91-44-05222-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kopierat material tillkommer.