Engelskt namn: Learning and Teaching
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 till 2020-03-08 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2020-03-09 och 2023-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2020-03-08
Kursplan för kurser med start mellan 2016-06-27 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-06-22 och 2016-06-26
Kurskod: 6PE187
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Kursen behandlar lärares professionella uppgift att främja och ge förutsättningar för barns, elevers och vuxnas lärande både på grupp- och individnivå. Med utgångspunkt i teorier om social och kognitiv utveckling bearbetas centrala didaktiska begrepp av relevans för planering och analys av undervisning och lärande. Frågor om val av mål, innehåll och metoder i undervisning behandlas liksom olika läroprocesser, t.ex. estetiska läroprocesser. Lärares didaktiska förmågor tränas och analyseras. Vidare studeras och analyseras individuella och strukturella villkor för undervisning och lärande i skolan/förskolan. Röst och tal introduceras.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och jämföra teorier om barns och elevers sociala och kognitiva utveckling
- redogöra för centrala didaktiska begrepp
- redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp
- identifiera och beskriva skilda villkor för undervisning och lärande i förskola och skola
Färdigheter och förmåga
- visa grundläggande didaktisk förmåga avseende planering, genomförande och analys av undervisning
- utifrån utvecklingspsykologiska perspektiv visa grundläggande didaktisk förmåga med avseende på individuella och kontextuella förutsättningar för lärandet
- använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och diskutera olika teoriers konsekvenser för pedagogisk verksamhet
Grundläggande behörighet samt, i överensstämmelse med aktuell programstruktur, tidigare genomgångna kurser
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examinationen genomförs vid obligatoriska seminarier och gruppövningar och genom en skriftlig, individuell tentamen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För att bli godkänd på hel kurs krävs godkänt resultat på samtliga examinerande delar. Vid obligatoriska seminarier och gruppövningar ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På den skriftliga tentamen ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
På hel kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-05783-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1: 11 sidor
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
Ball Deborah L, Forzani Franceska M
American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One?
Hiebert James, Gallimore Ronald, Stigl James W.
Educational Reseacher, 31(5), pp. 3-15 : 2002 :
http://edr.sagepub.com/content/31/5/3.full.pdf+html
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6: 18 s
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Lärare i den uppkopplade skolan
Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 255 s. :
ISBN: 978-91-40-68715-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1: 7 sidor
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: E-bok finns hos Snaplit https://www.snaplit.com/product/samhallsvetenskap-psykologi-pedagogik/pedagogisk-psykologi-9780273761860/
Artiklar och kompendier tillkommer
Working memory and learning : a practical guide for teachers
Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
London : SAGE : 2008 : xv, 124 s. :
ISBN: 9781412936125 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendiet Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet
boken kommer att läggas ut på Cambro. :
Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se/
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-05783-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1: 11 sidor
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
Ball Deborah L, Forzani Franceska M
American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
Developmental psychology for educators: an introduction
Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Meece Judith L, Symons Frank, Gruber Michael (red)
London: McGraw-Hill Custom Publishing: 2nd ed. cop. 2015: iv, 490 s. ISBN 13: 9781308563664 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utvalda delar (OBS! Boken är en specialversion för lärarprogrammet vid Umeå universitet och finns endast tillgänglig på Adlibris nätbokhandel)
Första upplagan från 2011 finns inläst på UB för studenter med behov av språkstöd. Här saknas dock kapitlet om språk.
A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One?
Hiebert James, Gallimore Ronald, Stigl James W.
Educational Reseacher, 31(5), pp. 3-15 : 2002 :
http://edr.sagepub.com/content/31/5/3.full.pdf+html
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6: 18 s
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Lärare i den uppkopplade skolan
Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 255 s. :
ISBN: 978-91-40-68715-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1: 7 sidor
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Artiklar och kompendier tillkommer
Working memory and learning : a practical guide for teachers
Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
London : SAGE : 2008 : xv, 124 s. :
ISBN: 9781412936125 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendiet Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet
boken kommer att läggas ut på Cambro. :
Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se/
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst