"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och omsorg, 15 hp

Engelskt namn: Children´s Learning and Care

Denna kursplan gäller: 2016-08-01 till 2018-01-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE202

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Innehåll

I kursen studeras barns utveckling och lärande med stöd av olika relevanta teorier. Barns utveckling och lärande i olika åldrar fokuseras. Förskolans uppdrag att utifrån barns utveckling, socialisering och olika behov bearbetas. Vidare uppmärksammas barnets rättigheter liksom förskolans ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Lekens betydelse och betydelsen av pedagogens förhållningssätt bearbetas liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Dessutom fördjupas hur förskolan kan erbjuda flickor och pojkar en god pedagogisk miljö där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Gruppens betydelse för barns utveckling och lärande behandlas och problematiseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns utveckling och lärande utifrån olika teorier
  • jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv
  • kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd
  • beskriva hur förskolan kan ge stöd till barns olika behov och förutsättningar
  • redogöra för och diskutera gruppens betydelse för barns utveckling och lärande

Färdighet och förmåga

  • problematisera och diskutera hur förskolan kan tillvarata flickors och pojkars kunskaper och erfarenheter för att stimulera lärande och utveckling
  • beskriva och diskutera hur förskolan kan bidra till barns socialisering
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera miljöns betydelse för barns utveckling och lärande
  • exemplifiera och diskutera betydelsen av barns lek och samspel

 

Behörighetskrav

Godkänd på kursen Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp 
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i förskolans uppdrag. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp, vid seminarier, tillämpande workshops, fallstudier och vid redovisning av grupparbeten. Utöver dessa examinationsformer genomförs skriftlig individuell hemtentamen
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 52

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns lärande i ett livslångt perspektiv
    Williams Pia, Sheridan Sonja
    1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
    ISBN: 978-91-47-10012-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Valda delar

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål
    Linnèuniversitetet : 2010 :
    Fulltext

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
    Riddersporre Bim, Bruce Barbro
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
    ISBN: 9789127147072
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Linder Linda
    Pedagogisk miljö i tanke och handling
    Lärarförlaget : 2016 : 237 s. :
    ISBN: 9789188149077
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter

    Referenslitteratur

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 31

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barngruppers storlek i förskolan
    2016-02-12T09:00:00+01:00 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3584

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext

    Liv och lärande i den tidiga förskolan : målinriktad pedagogisk verksamhet med 0-3-åringar
    Broström Stig, Herring Hanne, Nellemann Nielsen Susanne
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 130 s. :
    ISBN: 9789144103006
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
    Riddersporre Bim, Bruce Barbro
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
    ISBN: 9789127147072
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Linder Linda
    Pedagogisk miljö i tanke och handling
    Lärarförlaget : 2016 : 237 s. :
    ISBN: 9789188149077
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter

    Referenslitteratur

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns lärande i ett livslångt perspektiv
    Williams Pia, Sheridan Sonja
    1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
    ISBN: 978-91-47-10012-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Valda delar

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål
    Linnèuniversitetet : 2010 :
    Fulltext

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linder Linda
    Pedagogisk miljö i tanke och handling
    Lärarförlaget : 2016 : 237 s. :
    ISBN: 9789188149077
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter

    Referenslitteratur

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 31

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns lärande i ett livslångt perspektiv
    Williams Pia, Sheridan Sonja
    1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
    ISBN: 978-91-47-10012-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolan : arena för barns lärande
    Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Johansson Eva, Doverborg Elisabet, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 978-91-47-09961-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Valda delar

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål
    Linnèuniversitetet : 2010 :
    Fulltext

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
    Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
    ISBN: 91-47-05196-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barn i förskolan : den viktiga vardagen och läroplanen
    Niss Gunilla, Söderström Anna-Karin, Lundquist Sophia
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 122 s. :
    ISBN: 91-44-04552-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strandberg Leif
    Vygotskij, barnen och jag : pedagogisk inspiration
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 174 s. :
    ISBN: 9789144101729
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Odenbring Ylva
    Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 136 s. :
    ISBN: 9789147105663
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Schött Kristina
    Studentens skrivhandbok
    3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
    ISBN: 9789147114085
    Se Umeå UB:s söktjänst