"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och omsorg, 15 hp

Engelskt namn: Children´s Learning and Care

Denna kursplan gäller: 2018-01-15 till 2018-03-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE202

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-22

Innehåll

Moment 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preeschool

I momentet studeras barns utveckling och lärande med stöd av olika relevanta teorier. Barns utveckling och lärande i olika åldrar fokuseras. Förskolans uppdrag att utifrån barns utveckling, socialisering och olika behov bearbetas. Lekens betydelse och betydelsen av pedagogens förhållningssätt bearbetas liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Gruppens betydelse för barns utveckling och lärande behandlas och problematiseras.

Moment 2
Barns villkor och lärande  7,5 hp
Childrens Livingconditions and Learning

I momentet uppmärksammas barnets rättigheter liksom förskolans ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Dessutom fördjupas hur förskolan kan erbjuda flickor och pojkar en god pedagogisk miljö där omsorg, lek och lärande bildar en helhet.

Förväntade studieresultat

Moment 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preeschool

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns utveckling och lärande utifrån olika teorier
  • jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv
  • redogöra för och diskutera gruppens betydelse för barns utveckling och lärande

Färdighet och förmåga

  • beskriva och diskutera hur förskolan kan bidra till barns socialisering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • exemplifiera och diskutera betydelsen av barns lek och samspel

Moment 2
Barns villkor och lärande 7,5 hp
Childrens Livingconditions and Learning

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd
  • beskriva hur förskolan kan ge stöd till barns olika behov och förutsättningar

Färdighet och förmåga

  • problematisera och diskutera hur förskolan kan tillvarata flickors och pojkars kunskaper och erfarenheter för att stimulera lärande och utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera miljöns betydelse för barns utveckling och lärande
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Godkänd på kursen Förskollärare som profession (UK) 6.0 hp 
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i förskolans uppdrag. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Moment 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preeschool

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp i seminarier, tillämpande workshops och vid redovisning av grupparbeten.

Moment 2
Barns villkor och lärande  7,5 hp
Childrens Livingconditions and Learning

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp i seminarier, tillämpande workshops, fallstudier och vid redovisning av grupparbeten. Utöver dessa examinationsformer genomförs en skriftlig individuell hemtentamen.

Övrigt
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat  läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs att studenten har detta betyg på båda momenten.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 3

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
ISBN: 9789147099627
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Barngruppers storlek i förskolan
2016-02-12T09:00:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3584

Forssell Anna
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 448 s. :
ISBN: 978-91-47-10000-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
Fulltext

Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
ISBN: 9789138326909
Se Umeå UB:s söktjänst

Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
ISBN: 9789144105086
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandberg Anette
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
ISBN: 9789144092577
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Riddersporre Bim, Bruce Barbro
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
ISBN: 9789127147072
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Linder Linda
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Lärarförlaget : 2016 : 237 s. :
ISBN: 9789188149077
Se Umeå UB:s söktjänst

Lutz Kristian
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
ISBN: 9789147105649
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
Askland Leif, Sataoen Svein Ole
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
ISBN: 9789147111558
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter

Referenslitteratur

Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Se Umeå UB:s söktjänst