"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i förskolan (VFU), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Teaching in Preschool

Denna kursplan gäller: 2019-10-14 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE251

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Reviderad av: Prefekten, 2019-10-16

Innehåll

I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser genom att delta i befintlig pedagogisk verksamhet. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, undervisning i förskolan. Kursen fokuserar på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska med stöd av analoga och digitala verktyg observera, dokumentera och reflektera över undervisning i relation till barns utveckling, i vardagssituationer, lek och samspel. En del av kursen förläggs i förskoleklass, där studenten deltar och observerar undervisningen och förskollärarens uppdrag i förskoleklass. En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur omsorg och lek kan bidra till att ge barn möjlighet att lära och utvecklas
  • redogöra för förskollärares uppdrag/roll/ansvar avseende utbildningen i förskoleklass

Färdighet och förmåga

  • ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter och därigenom tillämpa pedagogisk dokumentation som stöd för att planera, genomföra och utvärdera undervisningssituationer
  • visa förmåga att tillämpa sådan förskoledidaktik som krävs för att leda barn i grupp
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda analoga och digitala verktyg för dokumentation
  • visa kommunikativ förmåga genom att skapa relationer och samarbeta med barn/barngrupp/arbetslag/vårdnadshavare
  • dokumentera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets inverkan på barns lärande och utveckling
  • tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade lärandemål och från tillägnande kunskaper samt erfarenheter, identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetens inom det pedagogiska arbetet

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg moment 1: Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av 10 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.

Av kursens verksamhetsförlagda del genomförs fem dagar i förskoleklass och resterande dagar i förskola.

I denna kurs påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser.

Examination

Examination av den verksamhetsförlagda delen sker individuellt genom uppvisade färdigheter i relation till kursens förväntade studieresultat vid universitetslärarens VFU-besök, lärarnas observationsmatris och med stöd av bedömningsunderlaget. Genom individuella skriftliga, muntliga och digitala redovisningar examineras studenternas grundläggande kunskaper, förmågor och förhållningssätt inom det förskoledidaktiska och - pedagogiska området. Auskultation i förskoleklass examineras i ett obligatoriskt seminarium där studenter tar tillvara, systematiserar och kritiskt reflekterar över sina och andras erfarenheter.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Examinationen av VFU görs av universitetslärare, och VFU-handledare medverkar med ett bedömningsunderlag från förskolan respektive närvarorapport från förskoleklass. För betyget Godkänt (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet Godkänt (G). För slutbetyget Väl Godkänt krävs Väl Godkänt (VG) på den sammanlagda bedömningen av kursens verksamhetsförlagda del där distansering, analytisk förmåga och kritiskt förhållningssätt tillmäts särskild betydelse. Om någotdera av delarna bedömts med resultatet Underkänt (U) sätts slutbetyget Underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga delar.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 42

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789127442177
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Svenning Bente, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 978-91-44-06648-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2018
Femte upplagan : Stockholm : Skolverket : [2018] : 299 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327333
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Litteratur från tidigare kurser