"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 2

Denna kursplan gäller: 2017-07-31 till 2018-03-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE252

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Innehåll

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt.
Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att verksamhetens innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt granska förskolan som mötesplats för jämställdhet och kulturell mångfald
  • redogöra för och diskutera förskolans uppdrag och arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument

Färdighet och förmåga

  • beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samarbeta med hemmen samt samverka med lärare i förskoleklassen, skolan och fritidshemmet
  • presentera och analysera hur ett tema/projekt kan genomföras med förskolebarn
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras

Behörighetskrav

Univ: Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg 15 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1 5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget (G) krävs att samtliga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av uppgifterna bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga uppgifter.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

 

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 3

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
    Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
    Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
    ISBN: 9789198176209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]

    Ladda ner pdf

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 7 och 12

    Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
    Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
    ISBN: 9789144079516
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Efter barnets århundrade : utmaningar för 2000-talets förskola
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 170 s. :
    ISBN: 9789144103464
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 3, 4, 5 och 6

    Qvarsell Birgitta
    Demokrati som möjlighet i små barns liv och verksamhet
    Nordisk barnhageforskning. Vol 4(2), s. 64-74 : 2011 :

    Förskolans arbete med jämställdhet
    Skolinspektionen : 2017 :
    Fulltext

    Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
    Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
    ISBN: 9789147100255
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heikkilä Mia
    Lärande och jämställdhet i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
    ISBN: 9789147105755
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
    ISBN: 9789138326909
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flera språk i förskolan : teori och praktik
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via skolverket.se
    ISBN: 9789175590417
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2011 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Reviderad 2016: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ackesjö Helena
    Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
    ISBN: 9789147122080
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
    Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
    Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
    ISBN: 9789127132429
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
    Biteus Jenny, Engholm Teres
    1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
    ISBN: 9789188099488
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olausson Anna
    Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
    Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-51523
    ISBN: 978-91-7459-363-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edling Silvia
    Demokratidilemman i läraruppdraget : att arbeta för lika villkor
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 189 s. :
    ISBN: 9789147111596
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edström Charlotta
    Lite vid sidan om den kommunala ordningen : en analys av fyra kommuners arbete med jämställdhet
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

    Edström Charlotta
    Samma, lika, alla är unika : en analys av jämställdhet i förskolepolitik och praktik
    Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet : 2010 : 74 s. :
    ISBN: 9789174590784
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext

    Barns övergångar : förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola
    Lillvist Anne, Wilder Jenny
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 188 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11548-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att börja förskolan
    Niss Gunilla, Ström Yunin
    Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
    ISBN: 978-91-27-44734-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 35

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
    Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
    Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
    ISBN: 9789198176209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]

    Ladda ner pdf

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 7 och 12

    Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
    Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
    ISBN: 9789144079516
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Efter barnets århundrade : utmaningar för 2000-talets förskola
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 170 s. :
    ISBN: 9789144103464
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 3, 4, 5 och 6

    Qvarsell Birgitta
    Demokrati som möjlighet i små barns liv och verksamhet
    Nordisk barnhageforskning. Vol 4(2), s. 64-74 : 2011 :

    Förskolans arbete med jämställdhet
    Skolinspektionen : 2017 :
    Fulltext

    Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
    Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
    ISBN: 9789147100255
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heikkilä Mia
    Lärande och jämställdhet i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
    ISBN: 9789147105755
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
    ISBN: 9789138326909
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flera språk i förskolan : teori och praktik
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via skolverket.se
    ISBN: 9789175590417
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2011 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Reviderad 2016: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ackesjö Helena
    Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
    ISBN: 9789147122080
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslittratur

    Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
    Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
    Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
    ISBN: 9789127132429
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
    Biteus Jenny, Engholm Teres
    1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
    ISBN: 9789188099488
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olausson Anna
    Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
    Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-51523
    ISBN: 978-91-7459-363-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edling Silvia
    Demokratidilemman i läraruppdraget : att arbeta för lika villkor
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 189 s. :
    ISBN: 9789147111596
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edström Charlotta
    Lite vid sidan om den kommunala ordningen : en analys av fyra kommuners arbete med jämställdhet
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

    Edström Charlotta
    Samma, lika, alla är unika : en analys av jämställdhet i förskolepolitik och praktik
    Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet : 2010 : 74 s. :
    ISBN: 9789174590784
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext

  • Giltig från: 2017 vecka 32

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
    Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
    Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
    ISBN: 9789198176209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]

    Ladda ner pdf

    Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
    ISBN: 9789144105086
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 7 och 12

    Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
    Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
    ISBN: 9789144079516
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Efter barnets århundrade : utmaningar för 2000-talets förskola
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 170 s. :
    ISBN: 9789144103464
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 3, 4, 5 och 6

    Qvarsell Birgitta
    Demokrati som möjlighet i små barns liv och verksamhet
    Nordisk barnhageforskning. Vol 4(2), s. 64-74 : 2011 :

    Förskolans arbete med jämställdhet
    Skolinspektionen : 2017 :
    Fulltext

    Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
    Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
    ISBN: 9789147100255
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heikkilä Mia
    Lärande och jämställdhet i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
    ISBN: 9789147105755
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Reviderad version 2016 enligt länk ska användas

    Flera språk i förskolan : teori och praktik
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via skolverket.se
    ISBN: 9789175590417
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2011 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Reviderad 2016: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ackesjö Helena
    Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
    ISBN: 9789147122080
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
    Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
    Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
    ISBN: 9789127132429
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
    Biteus Jenny, Engholm Teres
    1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
    ISBN: 9789188099488
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olausson Anna
    Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
    Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-51523
    ISBN: 978-91-7459-363-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edling Silvia
    Demokratidilemman i läraruppdraget : att arbeta för lika villkor
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 189 s. :
    ISBN: 9789147111596
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edström Charlotta
    Lite vid sidan om den kommunala ordningen : en analys av fyra kommuners arbete med jämställdhet
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

    Edström Charlotta
    Samma, lika, alla är unika : en analys av jämställdhet i förskolepolitik och praktik
    Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet : 2010 : 74 s. :
    ISBN: 9789174590784
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext

  • Giltig från: 2017 vecka 30

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Didaktiska studier från förskola och skola
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66413-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunneblad Johannes
    Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. :
    ISBN: 978-91-44-04091-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projekt Ziro
    Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Svensk översättare Gerd Arfwedsson)
    Stockholm: HLS : 2006 :

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 152, [2] s. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-47-09952-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bozarslan Aycan
    Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-02089-8
    Se Umeå UB:s söktjänst