"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 2

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 6PE252

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-15

Innehåll

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument inklusive FN:s barnkonvention samt aktuell forskning och utvecklingsarbete behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt. Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse för barns lek, och lärande och möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare behandlas och diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att verksamhetens innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • utifrån aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete redogöra för förskolan som mötesplats för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald
  • definiera förskollärares ansvar att på olika sätt samarbeta med hemmen samt samverka med lärare i förskoleklassen, skolan och fritidshemmet
  • redogöra för vad undervisning om och i barns inflytande kan handla om, samt hur det kan genomföras i förskolan

Färdighet och förmåga

  • planera för och presentera och analysera hur ett tema/projekt kan genomföras med förskolebarn
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra bedömningar av hur barns rättigheter beaktas i undervisningssituationer med utgångspunkt i FN:s barnkonvention och aktuell forskning

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg 15 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1 5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier, grupparbeten och workshops samt via individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att samtliga skriftliga examinationer bedömts med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Ackesjö Helena
    Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
    ISBN: 9789147122080
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Davidsson Fanny
    Lekande rätt : en förskola för barnets rättigheter
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 251 sidor :
    ISBN: 9789144140605
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
    Thornberg Robert, Johansson Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
    ISBN: 978-91-47-11414-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Emilson Anette (2014) Demokrati och inflytande i förskolan. I: Eva Johansson och Robert Thornberg (red) sid 116-129. Läggs ut som PDF i Canvas.

    Granberg Ann
    Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11436-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 47-77

    Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
    Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 160 sidor :
    ISBN: 9789144120331
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2019 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
    Stier Jonas, Riddersporre Bim
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789127822726
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskollärarens pedagogiska ledarskap
    Riddersporre Bim, Stier Jonas
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 136 sidor :
    ISBN: 9789144152035
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer och tillhandahålls av institutionen

    Referenslitteratur

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
    Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
    Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
    ISBN: 9789198176209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edlund Lena
    Leda förskolans barngrupp och arbetslag
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2023] : 144 sidor :
    ISBN: 9789177413639
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-47-09952-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rum i förskolan : för barns lek och lärande
    Heikkilä Mia, Andersson Schaeffer Jennie, Saler Karin, Lindberg Malin, Engman Jens, Lillvist Anne
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 125 sidor :
    ISBN: 9789127827943
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
    Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
    Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
    ISBN: 9789127132429
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
    Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
    ISBN: 978-91-40-69589-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvarnryd Marie
    Barns delaktighet och inflytande : hållbar utveckling i förskolan
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2022] : 95 sidor :
    ISBN: 9789177413295
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Letzén Maria
    Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
    Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
    ISBN: 9789144114668
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vi gör olika : undervisning om mångfald och demokrati i förskolan
    Lundgren Aslla Aisha, Forssander Franziska
    Stockholm : Lärarförlaget : [2021] : 144 sidor :
    ISBN: 9789188149497
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att börja förskolan
    Niss Gunilla, Ström Yunin
    Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
    ISBN: 978-91-27-44734-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12240-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rautalinko Erik
    Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 171 sidor :
    ISBN: 9789147128303
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiersma Larsson Elisabeth
    Barnens egna teman
    Stockholm : Lärarförlaget : [2019] : 191 sidor :
    ISBN: 9789188149374
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiking Caroline
    Leda förskolans demokratiarbete : i teori och praktik
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens : [2022] : 152 sidor :
    ISBN: 9789177413264
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Film och radioprogram

    Flera språk i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext

    Anknytning
    Specialpedagogiska skolmyndigheten :
    Film

    Övergång och samverkan
    Film :
    Länk

    Förskoleklassen
    Film :
    Länk

    Jämställdhet i förskolan
    Skolverket : 2020 :
    Fulltext

    Girl toys vs boy toys: The experiment
    BBC Stories :
    Fulltext

    Demokrati i förskolan
    Förskolepodden - Vi pratar förskola : 2016 :
    Podd

    Carlander Jacob
    Konflikfyllda föräldrasamtal
    Förskolepooden: Vi pratar förskola :
    Podd

    Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
    Skolministeriet :
    Radioprogram

    Ekman Åsa
    Barnets rättigheter, om barnkonventionen
    Gothia kompetens : 2023 :
    Fulltext

    Lekens betydelse i förskoleklass
    Skolverket : 2019 :
    Fulltext

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Ackesjö Helena
    Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
    ISBN: 9789147122080
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Davidsson Fanny
    Lekande rätt : en förskola för barnets rättigheter
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 251 sidor :
    ISBN: 9789144140605
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
    Thornberg Robert, Johansson Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
    ISBN: 978-91-47-11414-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Emilson Anette (2014) Demokrati och inflytande i förskolan. I: Eva Johansson och Robert Thornberg (red) sid 116-129. Läggs ut som PDF i Canvas.

    Granberg Ann
    Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11436-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rum i förskolan : för barns lek och lärande
    Heikkilä Mia, Andersson Schaeffer Jennie, Saler Karin, Lindberg Malin, Engman Jens, Lillvist Anne
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 125 sidor :
    ISBN: 9789127827943
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 47-77

    Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
    Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 160 sidor :
    ISBN: 9789144120331
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2019 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
    Stier Jonas, Riddersporre Bim
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789127822726
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskollärarens pedagogiska ledarskap
    Riddersporre Bim, Stier Jonas
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 136 sidor :
    ISBN: 9789144152035
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer och tillhandahålls av institutionen

    Referenslitteratur

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
    Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
    Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
    ISBN: 9789198176209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edlund Lena
    Leda förskolans barngrupp och arbetslag
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2023] : 144 sidor :
    ISBN: 9789177413639
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-47-09952-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
    Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
    Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
    ISBN: 9789127132429
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
    Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
    ISBN: 978-91-40-69589-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvarnryd Marie
    Barns delaktighet och inflytande : hållbar utveckling i förskolan
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2022] : 95 sidor :
    ISBN: 9789177413295
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Letzén Maria
    Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
    Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
    ISBN: 9789144114668
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vi gör olika : undervisning om mångfald och demokrati i förskolan
    Lundgren Aslla Aisha, Forssander Franziska
    Stockholm : Lärarförlaget : [2021] : 144 sidor :
    ISBN: 9789188149497
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att börja förskolan
    Niss Gunilla, Ström Yunin
    Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
    ISBN: 978-91-27-44734-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12240-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rautalinko Erik
    Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 171 sidor :
    ISBN: 9789147128303
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiersma Larsson Elisabeth
    Barnens egna teman
    Stockholm : Lärarförlaget : [2019] : 191 sidor :
    ISBN: 9789188149374
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiking Caroline
    Leda förskolans demokratiarbete : i teori och praktik
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens : [2022] : 152 sidor :
    ISBN: 9789177413264
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Film och radioprogram

    Flera språk i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext

    Anknytning
    Specialpedagogiska skolmyndigheten :
    Film

    Övergång och samverkan
    Film :
    Länk

    Förskoleklassen
    Film :
    Länk

    Jämställdhet i förskolan
    Skolverket : 2020 :
    Fulltext

    Girl toys vs boy toys: The experiment
    BBC Stories :
    Fulltext

    Demokrati i förskolan
    Förskolepodden - Vi pratar förskola : 2016 :
    Podd

    Carlander Jacob
    Konflikfyllda föräldrasamtal
    Förskolepooden: Vi pratar förskola :
    Podd

    Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
    Skolministeriet :
    Radioprogram

    Ekman Åsa
    Barnets rättigheter, om barnkonventionen
    Gothia kompetens : 2023 :
    Fulltext

    Lekens betydelse i förskoleklass
    Skolverket : 2019 :
    Fulltext