"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 2

Denna kursplan gäller: 2020-01-20 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE252

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Reviderad av: Prefekten, 2019-09-04

Innehåll

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument samt FN:s barnkonvention behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt.
Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att förskolans utbildning, vad gäller innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt granska förskolan som mötesplats för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald
  • beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen

Färdighet och förmåga

  • presentera, planera och motivera innehåll och genomförande i ett tema/projekt med barn i förskola/förskoleklass
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras
  • redogöra för och diskutera förskolans uppdrag och arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg 15 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1 5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget (G) krävs att samtliga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av uppgifterna bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga uppgifter.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2020 vecka 4

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Ackesjö Helena
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
ISBN: 9789147122080
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
Biteus Jenny, Engholm Teres
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
ISBN: 9789188099488
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
ISBN: 978-91-40-69589-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
Stier Jonas, Riddersporre Bim
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789127822726
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
Thornberg Robert, Johansson Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
ISBN: 978-91-47-11414-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Emilson Anette (2014) Demokrati och inflytande i förskolan. I: Eva Johansson och Robert Thornberg (red) sid 116-129

Artiklar tillkommer och tillhandahålls av institutionen

Referenslitteratur

Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789198176209
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
ISBN: 9789127132429
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
ISBN: 978-91-40-69589-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att börja förskolan
Niss Gunilla, Ström Yunin
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
ISBN: 978-91-27-44734-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Se Umeå UB:s söktjänst

Letzén Maria
Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
ISBN: 9789144114668
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Film och radioprogram

Anknytning , specialpedagogiska skolmyndigheten
Film :
Länk

Övergång och samverkan
Film :
Länk

Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet
Film :
Länk

Förskoleklassen
Film :
Länk

Skolministeriet. Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
Radioprogram :
Länk