"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällskunskap 3, 30 hp

Innehåll

Ämneskunskap: Moment 1. International economy, 7,5 hp Momentet behandlar den ekonomiska utvecklingen ur ett internationellt och globalt perspektiv. Den historiska utvecklingen belyses särskilt med fokus på handelns internationalisering och globalisering. Den internationella handelns reglering respektive avreglering analyseras från olika teorier och förklaringar. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv behandlas hur olika länders handelspolitik kan förklaras med hjälp av handelsteorier. Här lyfts också handelns och de ekonomiska flödenas förändringar fram utifrån tillkomsten av modern teknik och internet i en allt mer globaliserad värld. Moment 2. Teorier, ideal och tekniker i vetenskap och didaktik, 7,5 hp Momentet behandlar samhällsvetenskapens historia och vetenskapsteori liksom historiska och nutida exempel på olika ideal och tekniker. Utbildningsfilosofi och didaktiska typologier med relevans för samhällskunskapsundervisning presenteras. Vidare behandlas det nationella och internationella samhällskunskapsdidaktiska forskningsfältet och studenterna övar att söka fram och kritiskt granska vetenskapliga artiklar inom sitt professionsområde. Teorianvändning diskuteras med utgångspunkt i konkreta exempel. Moment 3. Samhällsvetenskapliga metoder, 7,5 hp Methods of social sciences Momentet syftar till att ge studenten en verktygslåda av kvantitativa och kvalitativa metoder. Den kvantitativa delen ger praktisk och teoretisk kunskap om regressionsanalys och de särskilda problem som uppkommer vid hantering av samhällsekonomiska data. Kursen innehåller också grundläggande databashantering samt en introduktion i relevant programvara för att hantera data. Den kvalitativa delen fokuserar på hur man samlar in material och tillämpar olika metoder för analys exempelvis; intervju-, text- och diskursanalys på ett samhällsekonomiskt material. Momentet skall förbereda studenten för genomförandet av ett uppsatsarbete. Moment 4. Självständigt arbete, 7,5 hp Independent study Momentet behandlar vetenskaplig forskningspraktik och därtill hörande analytiska och syntetiska arbetsmoment. Studenterna skriver en vetenskapligt grundad uppsats med tillgång till handledning. Undervisning relaterad till val av uppsatsämne, problematisering, teorianknytning och skrivstrategi introduceras tidigt genom särskild undervisning parallellt med föregående kursmoment. Det självständiga arbetet avslutas med för kursen gemensamma uppsatsseminarier. Ämnesdidaktik: Under Samhällskunskap III både breddas och fördjupas ämnesdidaktiken i förhållande till tidigare kurser genom en ökad tonvikt vid komparativa och vetenskapliga perspektiv. Detta görs genom att reflektera över hur man för elever i olika åldrar jämför och diskuterar hur ekonomiska teorier praktiserats vid olika internationella händelseförlopp (moment 1). Vidare behandlas det samhällsdidaktiska forskningsfältet (moment 2) ). Vidare behandlas det samhällsdidaktiska forskningsfältet (moment 2), olika metoder för kunskapsproduktion presenteras (moment 3) och ett självständigt arbete produceras (moment 4). Studenterna övar sig under kursen att söka kunskap, kritiskt granska och förhålla sig till ideal i både utbildning och vetenskap. Det självständiga arbetet kan behandla ett didaktiskt forskningsproblem, och oavsett ämnesval övas kritiskt tänkande och logisk och pedagogisk skriftlig framställning.

Förväntade studieresultat

Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - diskutera betydelsen av handel för den ekonomiska utvecklingen och från detta kunna föra resonemang baserad på ekonomisk teori samt använda ett statistiskt relevant underlag för mer tillämpad analys För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - söka, sammanställa och kritiskt granska data och information om ett enskilt lands ekonomiska förhållanden idag och tidigare - reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan förklara varför olika länder valt att tillämpa olika ekonomiska lösningar för att lösa olika samhällsproblem För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - analysera och förstå sambanden bakom olika ekonomiska drivkrafter och samhällsförändringar Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: -redogöra för samhällsvetenskapens framväxt -beskriva och förklara några grundläggande teoretiska inriktningar och problemställningar -visa förtrogenhet med det samhällsdidaktiska forskningsfältet För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - söka fram och problematisera samhällsdidaktisk forskning För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - värdera och kritiskt granska olika samhällsdidaktiska forskningsresultat och därvid kunna förhålla sig till olika ideal i både utbildning och vetenskap Moment 3 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - redogöra för grundläggande samhällsvetenskapliga metoder För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - använda regressionsanalys för kvantitativ analys av ett valt datamaterial - utnyttja programvara för att manipulera, rapportera och analysera ett empiriskt material - kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder på ett historiskt material - tillämpa kvalitativa metoder på samhällsekonomiska texter - tillämpa och välja lämpliga forskningsdesigner - utföra grundläggande källkritisk analys - anlägga ett vetenskapligt förhållningssätt För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - tillämpa och avgöra val av lämplig metod för att lösa ett samhällsvetenskapligt problem Moment 4 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - självständigt välja, formulera och analysera en samhällsvetenskaplig problemställning För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats - tillämpa relevanta teorier och modeller inom det valda området För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - självständigt analysera och diskutera vetenskapliga uppsatser på vetenskapliga grunder - dra rimliga och relevanta slutsatser från den genomförda studien

Behörighetskrav

UK I och Samhällskunskap 1 med godkänt resultat samt genomgången Samhällskunskap 2.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, praktiska övningar kopplade till aktuella forskningsproblem samt individuell handledning under den period då det Självständiga arbetet skall skrivas. Det individuella arbetet med portfolion fortsätter.

Examination

Under det första momentet består examinationen dels av deltagande i obligatoriska seminarier (inför vilka uppgifter skall lösas individuellt eller i grupp) samt en tentamen i sal. Moment 2 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift baserad på kurslitteraturen samt egenhändigt framsökta vetenskapliga artiklar. Examination under moment 3 består av en hemtentamen som även presenteras vid ett seminarium där studenten även ska kunna förklara metodval och problemområde för andra. Examination under moment 4 består i att det Självständiga arbetet läggs fram och försvaras på ett seminarium samt genom att varje student genomför oppositioner på de andra studenternas arbeten Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att få Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat; Kunskap och förståelse -Sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen. -för 7-9 inbegriper detta överblick över ämnesstudiernas huvudområde och fördjupade kunskaper inom vissa delar samt insikt i aktuell forskning -för gymnasiet inbegriper detta ett brett kunnande och väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar samt fördjupad insikt i aktuell forskning -Sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser -visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen Färdighet och förmåga -förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning -förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken -förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen -förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning -förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken -förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen Värderingsförmåga och förhållningssätt -Förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: Kunskap och förståelse Moment 1: - diskutera betydelsen av handel för den ekonomiska utvecklingen och från detta kunna föra resonemang baserad på ekonomisk teori samt använda ett statistiskt relevant underlag för mer tillämpad analys Moment 2: -redogöra för samhällsvetenskapens framväxt -beskriva och förklara några grundläggande teoretiska inriktningar och problemställningar -visa förtrogenhet med det samhällsdidaktiska forskningsfältet Moment 3: - redogöra för grundläggande samhällsvetenskapliga metoder Moment 4: - självständigt välja, formulera och analysera en samhällsvetenskaplig problemställning Färdighet och förmåga Moment 1: - söka, sammanställa och kritiskt granska data och information om ett enskilt lands ekonomiska förhållanden idag och tidigare - reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan förklara varför olika länder valt att tillämpa olika ekonomiska lösningar för att lösa olika samhällsproblem Moment 2: - söka fram och problematisera samhällsdidaktisk forskning Moment 3: - använda regressionsanalys för kvantitativ analys av ett valt datamaterial - utnyttja programvara för att manipulera, rapportera och analysera ett empiriskt material - kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder på ett historiskt material - tillämpa kvalitativa metoder på samhällsekonomiska texter - tillämpa och välja lämpliga forskningsdesigner - utföra grundläggande källkritisk analys - anlägga ett vetenskapligt förhållningssätt Moment 4: - självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats Värderingsförmåga och förhållningssätt Moment 1: - analysera och förstå sambanden bakom olika ekonomiska drivkrafter och samhällsförändringar Moment 2: - värdera och kritiskt granska olika samhällsdidaktiska forskningsresultat och därvid kunna förhålla sig till olika ideal i både utbildning och vetenskap Moment 3: - tillämpa och avgöra val av lämplig metod för att lösa ett samhällsvetenskapligt problem Moment 4: - självständigt analysera och diskutera vetenskapliga uppsatser på vetenskapliga grunder Varje moment avslutas med kursvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 15

Moment 1

Berend T. Iván q (Tibor Iván)
An economic history of twentieth-century Europe b economic regimes from laissez-faire to globalization
Cambridge : Cambridge University Press c 2006 : 2006 : 356 s. :
ISBN: 978-0-521-85666-9 (hbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berg Claes
Global ekonomi : en introduktion till samhällsekonomin
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 560 s. :
ISBN: 978-91-85695-42-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillväxt, stagnation, kaos : en institutionell studie av underutvecklingens orsaker och utvecklingens möjligheter.
Gunnarsson Christer, Rojas Mauricio, Andersson Martin
Stockholm : SNS : 2004 : 304 s. :
ISBN: 91-7150-822-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den moderna världens ursprung
Marks Robert B., Sandin Gunnar
Lund : Arkiv : 2004 : 206, [1] s. :
ISBN: 91-7924-170-0 z 917924170-0 (omsl.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kapitalets mysterium : varför kapitalismen segrar i västerlandet och misslyckas på andra håll
Soto Hernando de, Söderqvist Jan
Stockholm : Atlantis : 2004 : 282, [1] s. :
ISBN: 91-7353-023-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare.

Moment 2

Forsberg Åsa
Folk tror ju på en om man kan prata : deliberativt arrangerad undervisning på gymnasieskolans yrkesprogram
Karlstad : Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Statsvetenskap, Karlstads universitet : 2011 : 143 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-6890
ISBN: 978-91-7063-338-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Gilje Nils, Grimen Harald, Andersson Sten
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2007 : 336 s. :
http://www.daidalos.se/daidalos.1/GIFS/gilje.gif
ISBN: 978-91-7173-260-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molander Joakim
Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 182, [2]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02690-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öppna samhällsvetenskaperna: Rapport från Gulbenkian-kommittén för samhällsvetenskapernas omstrukturering. Göteborg: Daidalos. Artiklar ur internationella samhällskunskapsdidaktiska tidskrifter tillkommer.

Moment 3

Regressions- och tidsserieanalys
Andersson Göran, Jorner Ulf, Ågren Anders
3., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 293 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/1987-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02987-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bryman Alan
Social research methods
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2008 : 748 s. :
ISBN: 978-0-19-920295-9 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare.

Moment 4

Litteratur med relevans för det enskilda uppsatsarbetet.