"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, 15 hp

Engelskt namn: The Profession of the Special Education Teacher

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 6SP052

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2018-06-25

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-15

Innehåll

Kursen handlar om specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktioner, uppdrag och olika roller.

I modul 1 bearbetas och praktiseras teorier och metoder för professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor. Särskilt belyses individuella samtal och handledning samt grupphandledning som pedagogiskt redskap i specialpedagogens och speciallärarens yrkesutövning. Vidare introduceras teorier om konflikthantering. Tonvikt läggs vid den specialpedagogiska yrkesfunktionens roll i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö.

I modul 2 bearbetas specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Särskilt betonas arbetet med pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå samt betydelsen av extra anpassningar för formandet av inkluderande lärmiljöer. Verksamhetsrelevanta styrdokument samt styrningsprocesser på skol- och gruppnivå uppmärksammas och problematiseras i förhållande till ovanstående insatser.

I modul 3 problematiserars betydelsen av förhållningssätt, självkännedom och empatisk förmåga i förhållande till den specialpedagogiska yrkesfunktionen liksom aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter, kränkningar och diskriminering.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för centrala teorier och metoder inom kunskapsområdet professionella samtal  

Färdigheter och förmåga

  • Agera handledare utifrån funktionen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare
  • Analysera autentiska samtal med utgångspunkt i centrala samtalsmetodiska begrepp 
  • Analysera och problematisera förhållningssätt och strategier i konflikthantering

Modul 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för hur styrdokument och styrningsprocesser påverkar den pedagogiska praktiken på skol- och gruppnivå
  • Beskriva betydelsen av samverkan med verksamheter och yrkesgrupper i elevhälsans arbete

Färdigheter och förmåga

  • Genomföra pedagogiska kartläggningar och analysera åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt​

  • Diskutera och analysera den specialpedagogiska yrkesfunktionens betydelse för verksamheters arbete med utvecklandet av lärmiljöer 

Modul 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över och problematisera betydelsen av självkännedom, förhållningssätt och empatisk förmåga i relation till professionsuppdraget och dess etik 

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska campusförlagda inslag som kräver fysisk närvaro på campus och obligatoriska digitala inslag som kräver närvaro, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen bedrivs dels på distans, dels på campus. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, grupparbeten, seminarier, nätbaserade och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter, workshops och grupparbeten där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Den studerande behöver också tillgång till enklare teknisk utrustning för att genomföra digitala ljudupptagningar av handledningssituationer.

Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide. De obligatoriska momenten genomförs företrädesvis på campus.

Modul 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)

Modulen examineras genom: 

  1.  En individuell skriftlig hemtentamen som består av obligatoriska moment och examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).  
  2.  En nät- och campusbaserad diskussionsuppgift som består av obligatoriska moment och examineras individuellt i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).     

Modul 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)

Modulen examineras genom: 

  1. Ett grupparbete som består av obligatoriska moment och examineras i grupp i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).  
  2. Ett grupparbete som består av obligatoriska moment och examineras individuellt och i grupp i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G). 
  3. En individuell skriftlig hemtentamen som består av obligatoriska moment och examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G). 

Modul 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)

Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tregradig skala, Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd. 

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig inlämningsuppgift i modul 3. 

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 3

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk

Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3 och 4.

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.

Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Irisdotter Sara
Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 193 sidor :
ISBN: 9789144120881
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning och kap 8.

Runström Nilsson Petra
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup : [2019] : 159 sidor :
ISBN: 9789151102351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Samtalshandboken för pedagoger
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 149 sidor :
ISBN: 9789151105499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 109 sidor :
ISBN: 9789151103136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren.

Valbar litteratur

Bruce (red.) Barbro
Att vara speciallärare, 2 uppl : Specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2022 : 208 sidor :
ISBN: 9789151107486
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst

En förskola för alla : specialpedagogik, inkludering och likvärdighet
Nielsen Anneli, Nyroos Mikaela
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 193 sidor :
ISBN: 9789147141487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 3 och 4.

Öhman Anna
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och pedagogiska praktik
Första upplagan: Lund: Studentlitteratur : 2022 :
Läsanvisning: Inledning och kap 2, 6, 7, 8 och 9.

Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Wåger Jonny, Östlund Daniel
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 248 sidor :
ISBN: 9789144137605
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 3 och 10.

Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 209 sidor :
ISBN: 9789147122813
Se Umeå UB:s söktjänst

Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Mårtens Ylva
Vad säger barnen?
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789173895170
Se Umeå UB:s söktjänst

Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.