Engelskt namn: The Profession of the Special Education Teacher
Denna kursplan gäller: 2019-08-12 till 2024-01-14 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-15 och 2025-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-12 och 2024-01-14
Kurskod: 6SP052
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2018-06-25
Reviderad av: Prefekten, 2019-03-22
Kursen handlar om specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktioner, uppdrag och olika roller.
I modul 1 bearbetas och praktiseras teorier och metoder för professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor. Särskilt belyses individuella samtal och handledning samt grupphandledning som pedagogiskt redskap för kollegialt lärande och samverkan med andra yrkesgrupper. Vidare introduceras teorier om konflikthantering. Tonvikt läggs vid de olika yrkesfunktionernas roller i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö.
Modul 2 diskuterar specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Särskilt betonar modulen arbetet med pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå samt betydelsen av extra anpassningar för formandet av inkluderande lärmiljöer. Verksamhetsrelevanta styrdokument samt styrningsprocesser på skol- och gruppnivå uppmärksammas och problematiseras i förhållande till ovanstående insatser.
Modul 3 problematiserar betydelsen av förhållningssätt, självkännedom och empatisk förmåga i förhållande till den specialpedagogiska yrkesfunktionen liksom aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter, kränkningar och diskriminering.
Modul 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)
För godkänd modul skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Modul 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)
För godkänd modul skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)
För godkänd modul skall den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Den studerande behöver också tillgång till enklare teknisk utrustning för att genomföra digitala ljudupptagningar. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Modul 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)
Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och nätbaserade diskussionsuppgifter som examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)
Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och gruppövningar som examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tregradig skala, Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig inlämningsuppgift. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3 och 4.
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Irisdotter Sara
Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 193 sidor :
ISBN: 9789144120881
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning och kap 8.
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup : [2019] : 159 sidor :
ISBN: 9789151102351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Samtalshandboken för pedagoger
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 149 sidor :
ISBN: 9789151105499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 109 sidor :
ISBN: 9789151103136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren.
Bruce (red.) Barbro
Att vara speciallärare, 2 uppl : Specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2022 : 208 sidor :
ISBN: 9789151107486
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst
En förskola för alla : specialpedagogik, inkludering och likvärdighet
Nielsen Anneli, Nyroos Mikaela
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 193 sidor :
ISBN: 9789147141487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 3 och 4.
Öhman Anna
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och pedagogiska praktik
Första upplagan: Lund: Studentlitteratur : 2022 :
Läsanvisning: Inledning och kap 2, 6, 7, 8 och 9.
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Wåger Jonny, Östlund Daniel
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 248 sidor :
ISBN: 9789144137605
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 3 och 10.
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 209 sidor :
ISBN: 9789147122813
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårtens Ylva
Vad säger barnen?
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789173895170
Se Umeå UB:s söktjänst
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3 och 4.
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Irisdotter Sara
Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 193 sidor :
ISBN: 9789144120881
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning och kap 8.
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup : [2019] : 159 sidor :
ISBN: 9789151102351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 109 sidor :
ISBN: 9789151103136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren.
Bruce (red.) Barbro
Att vara speciallärare, 2 uppl : Specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2022 : 208 sidor :
ISBN: 9789151107486
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst
En förskola för alla : specialpedagogik, inkludering och likvärdighet
Nielsen Anneli, Nyroos Mikaela
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 193 sidor :
ISBN: 9789147141487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 3 och 4.
Öhman Anna
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och pedagogiska praktik
Första upplagan: Lund: Studentlitteratur : 2022 :
Läsanvisning: Inledning och kap 2, 6, 7, 8 och 9.
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Wåger Jonny, Östlund Daniel
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 248 sidor :
ISBN: 9789144137605
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2, 3 och 10.
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 209 sidor :
ISBN: 9789147122813
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårtens Ylva
Vad säger barnen?
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789173895170
Se Umeå UB:s söktjänst
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Att vara speciallärare : språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2018] : 176 sidor :
ISBN: 9789151100623
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
ISBN: 978-91-40-69491-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Åsén Nordström Elisabeth
Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 133 sidor :
ISBN: 9789147117161
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Irisdotter Sara
Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 193 sidor :
ISBN: 9789144120881
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup : [2019] : 159 sidor :
ISBN: 9789151102351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 209 sidor :
ISBN: 9789147122813
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårtens Ylva
Vad säger barnen?
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789173895170
Se Umeå UB:s söktjänst
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Group counseling : strategies and skills
Jacobs Edward E., Jacobs Edward E.
7th ed. : Australia : Brooks/Cole Cengage Learning : 2012. : xvi, 480 p. :
ISBN: 978-0-8400-3393-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
ISBN: 978-91-40-69491-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundqvist Christel
Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
Fulltext
ISBN: 978-951-765-658-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Tetler Susan
Från idé till praxis : vägar till inkluderande lärmiljöer i tolv svenska kommuner : forskarnas rapport
Stockholm : Ifous : 2015 : 135 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-982841-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
von Ahlefeld Nisser Désirée
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197
Obligatorisk
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Group counseling : strategies and skills
Jacobs Edward E., Jacobs Edward E.
7th ed. : Australia : Brooks/Cole Cengage Learning : 2012. : xvi, 480 p. :
ISBN: 978-0-8400-3393-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Handledning i pedagogiskt arbete
Kroksmark Tomas, Åberg Karin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 464 s. :
ISBN: 9789144021911
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 5 och 8.
Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
ISBN: 978-91-40-69491-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
ISBN: 978-91-7205-978-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundqvist Christel
Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
Fulltext
ISBN: 978-951-765-658-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Tetler Susan
Från idé till praxis : vägar till inkluderande lärmiljöer i tolv svenska kommuner : forskarnas rapport
Stockholm : Ifous : 2015 : 135 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-982841-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Se Umeå UB:s söktjänst
von Ahlefeld Nisser Désirée
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst