Engelskt namn: Career Counselling and Special Needs
Denna kursplan gäller: 2013-07-01 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6SY029
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29
Moment 1
Funktionsnedsättningar och samhällets stödåtgärder, 6 hp
Disabilities and Public Support
I kursen ingår en orientering om olika funktionsnedsättningar. Dessutom behandlas teoretiska perspektiv på funktionsnedsättningar bland olika grupper. Vidare ingår en orientering om samhälleliga stödinsatser med fokus på skolans styrdokument, stödinsatser och samverkan mellan olika aktörer inom och utanför skolan.
Moment 2
Karriärvägledning av människor i behov av särskilt stöd, 4 hp
Career Counselling for People with special Needs
I momentet studeras och tillämpas teoretiska modeller samt metoder och färdigheter för personlig studie- och yrkesvägledning som kan användas bland människor med funktionsnedsättningar och/eller är i behov av särskilt stöd. Dessutom ingår hur olika aktörer i samverkan kan bidra till och stödja människors utveckling. Momentet syftar också till att utgöra påbyggnad av tidigare vägledningskurser och att utgöra en grund för kommande kurser om karriärutveckling och gruppvägledning.
Moment 1
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
12K. Kunskap och förståelse
12F. Färdighet och förmåga
12V. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
12K. Kunskap och förståelse
12F. Färdighet och förmåga
12V. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lägst betyget Godkänd på kurserna Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp samt Perspektiv på karriärutveckling, 15 hp.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, arbetsplatsbesök/ fältstudie samt laborativ vägledningsträning i studio. Tonvikten i moment 1 ligger på kunskaper om funktionsnedsättningar och stödinsatser medan moment 2 fokuserar mer på olika vägledande insatser. Arbetsplatsbesök/fältstudie och laborativ vägledningsträning utgör obligatoriska inslag i kursen.
Examinationen sker i form av skriftlig tentamen, rapporter, vägledningssamtal, portfolio samt seminarier. Individuella uppgifter och skriftlig tentamen betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter och portfolieuppgift betygssätt enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Varje moment examineras var för sig. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. För väl godkänt betyg krävs, utöver det som krävs för godkänt betyg Väl godkänt i form av skriftlig tentamen samt aktivt deltagande och färdighetsträning för tillämpning av teoretiska modeller och metoder i personlig studie- och yrkesvägledning som kan användas för människor i behov av särskilt stöd
Därutöver läggs i bedömningen för Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och redovisa olika former för samverkan som kan vara relevant för människor av behov av stöd samt förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter för att identifiera behov av och initiera samverkan med andra relevanta aktörer.
Ett omprov skall erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling. Journal of Career Development. Vol 30, No 3
2004 :
Obligatorisk
Brott Pamela E
A Constructivist Look at Life Roles
The Career Development Quarterly, 54:2 : 2005 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2161-0045.2005.tb00146.x/pdf
Obligatorisk
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet
Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp, Malmö högskola, Lärarutbildningen : 2008 :
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/6264/Transitioner.pdf?sequence=1
Obligatorisk
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Obligatorisk
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 254 s. :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-06132-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Obligatorisk
Människor i behov av stöd
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-47-09274-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy R. Vance
Konstruktivistisk vägledning : teori och metod
Stockholm : Trinom : 1998 : 150 s. :
ISBN: 91-88346-19-6 : 325:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övningshäfte i konstruktivistisk vägledning : [för utbildare och vägledare]
Peavy R. Vance, Junker Miranda Ulrika
Stockholm : Trinom : 2000 : 56, [19] s. :
ISBN: 91-88346-26-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument.