"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Karriärvägledning och andra insatser för människor i behov av särskilt stöd, 10 hp

Engelskt namn: Career Counselling and Special Needs

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-05-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY029

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29

Reviderad av: Prefekten, 2014-05-27

Innehåll

Moment 1
Funktionsnedsättningar och samhällets stödåtgärder, 6 hp

Disabilities and Public Support

I kursen ingår en orientering om olika funktionsnedsättningar. Dessutom behandlas teoretiska perspektiv på funktionsnedsättningar bland olika grupper. Vidare ingår en orientering om samhälleliga stödinsatser med fokus på skolans styrdokument, stödinsatser och samverkan mellan olika aktörer inom och utanför skolan.

Moment 2
Karriärvägledning av människor i behov av särskilt stöd, 4 hp

Career Counselling for People with special Needs

I momentet studeras och tillämpas teoretiska modeller samt metoder och färdigheter för personlig studie- och yrkesvägledning som kan användas bland människor med funktionsnedsättningar och/eller är i behov av särskilt stöd. Dessutom ingår hur olika aktörer i samverkan kan bidra till och stödja människors utveckling. Momentet syftar också till att utgöra påbyggnad av tidigare vägledningskurser och att utgöra en grund för kommande kurser om karriärutveckling och gruppvägledning.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och använda teoretiska perspektiv på funktionsnedsättningar bland barn, ungdomar och vuxna
  • redogöra för samhällets stödinsatser för människor med funktionsnedsättningar

Färdighet och förmåga

  • analysera och diskutera behoven av stödinsatser på organisations-, grupp- och individnivå med beaktande av samverkan mellan aktörer inom och utanför skolan
  • analysera, kritiskt granska och diskutera möjligheter och begränsningar i samband med planering av övergångar inom utbildningsväsendet och mellan utbildning och arbetsliv 


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna, andra styrdokument och etiska principer för studie- och yrkesvägledning diskutera och värdera stödinsatser för människor med funktionsnedsättningar

Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teoretiska modeller och metoder för personlig studie- och yrkesvägledning som kan användas för människor med funktionsnedsättningar och/eller är i behov av särskilt stöd
  • redovisa olika former för samverkan som kan vara relevanta i olika sammanhang

Färdighet och förmåga

  • tillämpa teoretiska modeller, metoder och färdigheter i personlig studie- och yrkesvägledning som kan användas för människor i behov av särskilt stöd
  • identifiera behov av och initiera samverkan med andra relevanta aktörer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa på grundläggande kommunikationsfärdigheter med särskild tonvikt på empatiskt lyssnande

Behörighetskrav

Lägst betyget Godkänd på kurserna Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp samt Karriärutveckling i socialt och kulturellt perspektiv, 15 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, arbetsplatsbesök/ fältstudie samt laborativ vägledningsträning i studio. Tonvikten i moment 1 ligger på kunskaper om funktionsnedsättningar och stödinsatser medan moment 2 fokuserar mer på olika vägledande insatser. Arbetsplatsbesök/fältstudie och laborativ vägledningsträning utgör obligatoriska inslag i kursen.

Examination

Examinationen sker i form av skriftlig tentamen, rapporter, vägledningssamtal, portfolio samt seminarier. Individuella uppgifter och skriftlig tentamen betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter och portfolieuppgift betygssätt enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Varje moment examineras var för sig. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. För väl godkänt betyg krävs, utöver det som krävs för godkänt betyg Väl godkänt i form av skriftlig tentamen samt aktivt deltagande och färdighetsträning för tillämpning av teoretiska modeller och metoder i personlig studie- och yrkesvägledning som kan användas för människor i behov av särskilt stöd
Därutöver läggs i bedömningen för Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och redovisa olika former för samverkan som kan vara relevant för människor av behov av stöd samt förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter för att identifiera behov av och initiera samverkan med andra relevanta aktörer.

Ett omprov skall erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling. Journal of Career Development. Vol 30, No 3
2004 :
Obligatorisk

Brott Pamela E
A Constructivist Look at Life Roles
The Career Development Quarterly, 54:2 : 2005 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2161-0045.2005.tb00146.x/pdf
Obligatorisk

Peavy R. Vance
SocioDynamic Counselling: A Practical Approach To Meaning Making
Taos Institute Publications : 2010 :
Fulltext
Obligatorisk

Socialkonstruktivism : positioner, problem och perspektiv
Wenneberg Søren Barlebo, Nilsson Björn
2. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 182 s. :
ISBN: 978-91-47-09587-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Isaksson Joakim
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 102 s. :
ISBN: 978-91-7264-857-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2013 : 71 s. :
ISBN: 978-91-87115-73-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet
Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp, Malmö högskola, Lärarutbildningen : 2008 :
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/6264/Transitioner.pdf?sequence=1
Obligatorisk

Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Obligatorisk

Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 254 s. :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-06132-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Obligatorisk

Människor i behov av stöd
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-47-09274-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument.