Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2013-12-12
Reviderad av: Prefekten, 2015-11-26
Innehåll
Kursen behandlar modeller och metoder för personlig studie- och yrkesvägledning samt teorier som ligger till grund för dessa. Utifrån olika modeller tränas och analyseras färdigheter i vägledningssamtal. Centrala etiska principer för vägledning, vikten av ett adekvat bemötande av elever samt tillägnande av ett relevant yrkesspråk för vägledning behandlas också.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för olika modeller och metoder för vägledning och deras teoretiska grund
beskriva centrala begrepp och färdigheter som är relaterade till modeller och metoder för personlig studie- och yrkesvägledning
Färdighet och förmåga
genomföra och analysera vägledningssamtal utifrån centrala begrepp i olika vägledningsmodeller
ge kvalificerad feedback på andras vägledningssamtal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera och värdera tillämpningen av etiska principer och förhållningssätt i vägledning
i analys av färdigheter i samtal visa på självkännedom och insikter om betydelsen av ett empatiskt förhållningssätt
Behörighetskrav
Lägst betyget Godkänd på moment 1 på kursen Introduktion till Studie- och yrkesvägledning, 12.5 hp.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborativ färdighetsträning, grupparbeten och seminarier. Laborativ färdighetsträning utgör obligatoriska inslag i kursen.
Examination
Examinationen sker i form av skriftlig tentamen, rapporter, inspelat vägledningssamtal samt seminarier. Vid inspelning av vägledningssamtal skall sekretess beträffande elevers personliga förhållande iakttas. Individuella uppgifter och skriftlig tentamen betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätt enligt skalan: Godkänd, Underkänd.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 48
Observera att kurslitteraturen kan revideras inför varje nytt kurstillfälle.
Amundson Norman E. Active engagement : the being and doing of career counselling 3. ed. : Richmond : cop. 2009 : 358 s. : ISBN: 9780968434581 Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerard The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping 10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. : ISBN: 9781285065786 (international ed.) Se Umeå UB:s söktjänst
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring Lundgren Mikael, Lökholm Kent Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. : ISBN: 91-44-03880-1 Se Umeå UB:s söktjänst