"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teorier, modeller och metoder för karriärvägledning, 7,5 hp

Engelskt namn: Theories, Models and Methods for Career Counselling

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 6SY034

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2013-12-12

Reviderad av: Prefekten, 2019-02-27

Innehåll

Kursen behandlar modeller och metoder för personlig studie- och yrkesvägledning samt teorier som ligger till grund för dessa. Utifrån olika modeller tränas och analyseras färdigheter i vägledningssamtal. Centrala etiska principer för vägledning, vikten av ett adekvat bemötande av elever samt tillägnande av ett relevant yrkesspråk för vägledning behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika modeller och metoder för vägledning och deras teoretiska grund
  • beskriva centrala begrepp och färdigheter som är relaterade till modeller och metoder för personlig studie- och yrkesvägledning

Färdighet och förmåga

  • genomföra och analysera vägledningssamtal utifrån centrala begrepp i olika vägledningsmodeller
  • ge kvalificerad feedback på andras vägledningssamtal

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och värdera tillämpningen av etiska principer och förhållningssätt i vägledning
  • i analys av färdigheter i samtal visa på självkännedom och insikter om betydelsen av ett empatiskt förhållningssätt

Behörighetskrav

90 hp från avslutade kurser. Minst 60 hp av dessa ska omfatta kurser inom psykologi, pedagogik, sociologi, socialt arbete eller motsvarande (exempelvis utbildning som lärare, socionom eller personalvetare).

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborativ färdighetsträning, grupparbeten och seminarier. Laborativ färdighetsträning utgör obligatoriska inslag i kursen.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Examinationen sker i form av skriftlig tentamen, rapporter, inspelat vägledningssamtal samt seminarier. Vid inspelning av vägledningssamtal skall sekretess beträffande elevers personliga förhållande iakttas. Individuella uppgifter och skriftlig tentamen betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätt enligt skalan: Godkänd, Underkänd.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 7

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Amundson Norman E.
    Active engagement : the being and doing of career counselling
    Anniversary edition : [Richmond, Canada] : Ergon Communications : 2018 : 371 sidor :
    ISBN: 9789198454000
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zunker Vernon G.
    Career counseling : a holistic approach
    Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
    ISBN: 9781305087286
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motiverande samtal i skolan : samtal som förbättrar lärande
    Rollnick Stephen, Kaplan Sebastian G., Rutschman Rickard
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 270 sidor :
    ISBN: 9789144119175
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
    Egan Gerard, Reese Robert J.
    Eleventh edition. : Australia : Cengage : [2018] : xvi, 432 pages :
    ISBN: 9781305865716
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2021 vecka 2

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Amundson Norman E.
    Active engagement : the being and doing of career counselling
    3. ed. : Richmond : cop. 2009 : 358 s. :
    ISBN: 9780968434581
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zunker Vernon G.
    Career counseling : a holistic approach
    Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
    ISBN: 9781305087286
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motiverande samtal i skolan : samtal som förbättrar lärande
    Rollnick Stephen, Kaplan Sebastian G., Rutschman Rickard
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 270 sidor :
    ISBN: 9789144119175
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Gerard.
    The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
    10th ed. : Belmont, Calif. : Brooks/Cole, Cengage Learning : c2014. : xv, 464 p. :
    ISBN: 1285065719
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2020 vecka 1

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Amundson Norman E.
    Active engagement : the being and doing of career counselling
    3. ed. : Richmond : cop. 2009 : 358 s. :
    ISBN: 9780968434581
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
    Lundgren Mikael, Lökholm Kent
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
    ISBN: 91-44-03880-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Gerard.
    The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
    10th ed. : Belmont, Calif. : Brooks/Cole, Cengage Learning : c2014. : xv, 464 p. :
    ISBN: 1285065719
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst