"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsvetenskap, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Social Science

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2016-03-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY035

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2013-12-12

Reviderad av: Prefekten, 2016-01-21

Innehåll

Moment 1
Politik och samhälle, 4 hp
Politics and Society

Momentet ger en historisk och politisk bakgrund till det moderna svenska samhället samt en presentation av förändringar i statsskick och förändringar i den kommunala självstyrelsen i ett internationellt perspektiv. Vidare presenteras konsekvenserna av den europeiska integrationen för den svenska samhällsmodellen. Förändringar i den offentliga förvaltningens organisation, verksamhet, reglering och finansiering behandlas också. Massmedia och politik samt massmedia individen studeras samt informationsprocessen mellan myndighet och individ.

Moment 2
Utbildning och arbetsmarknad, 3 hp

Education and the Labour Market

Momentet behandlar utbildning och arbetsmarknad i Sverige genom direktkontakt mellan den studerande och yrkesaktiva inom utbildning och arbetsmarknad. Centrala begrepp som kvalifikation och kompetens bildar utgångspunkt för att studera relationen mellan individer och olika system inom utbildning och arbetsliv. Olika utvecklingslinjer i den svenska och internationella debatten uppmärksammas och kopplas genom studenternas självständiga arbete till konkreta arbetsmarknads- och utbildningsmiljöer i Sverige.

Moment 3
Arbetsliv och lärande, 3hp

Working Life and Learning

Momentet tar sin utgångspunkt i att studie- och yrkesvägledarens ska kunna fungera som vägledare för individer, men också för utbildningsanordnare eller andra aktörer som behöver ta ställning till frågor om individers kompetens och kompetensutvecklingsbehov. Under momentet behandlas och bearbetas teorier om vuxnas lärande och lärande i arbetslivet med ett särskilt fokus på relationen mellan utbildning, arbetsliv och arbetsplatslärande. Begrepp som kompetens, kvalifikation, livslångt lärande och anställningsbarhet behandlas och problematiseras.

Studenterna ska under momentet genomföra en analys av ett specifikt yrke med avseende på kompetenskrav och kompetensutvecklingsbehov, som grund för en stöd- och utvecklingsplan som kan rikta sig till individer, den aktuella organisationen eller till anordnare av den utbildning som förväntas leda fram till yrket.

Förväntade studieresultat

Moment 1 Politik och samhälle, 4 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för den svenska offentliga förvaltningens uppbyggnad, samt förvaltningsförfarandet alltifrån initiativ över beredning och beslut till verkställighet
  • översiktligt beskriva det svenska politiska systemet och EU:s politiska system samt länkar dem emellan

Moment 2 Utbildning och arbetsmarknad, 3 hp
För godkänt moment skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur utbildning och arbetsmarknad påverkas av samhällsprocesser
  • diskutera utbildning och arbetsmarknad med avseende på centrala begrepp som kompetens och kvalifikation
  • analysera frågor som är relaterade till utbildning och arbetsmarknad genom att skriva en rapport baserad på kvalitativa intervjuer

Moment 3 Arbetsliv och lärande, 3 hp
För godkänt moment ska den studerande:

Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för teorier om vuxnas lärande och lärande i arbetslivet
  • kunna redogöra för olika aspekter av relationen mellan utbildning och arbete med hjälp av begrepp som anställningsbarhet, livslångt lärande, kompetens och kvalifikation

Färdighet och förmåga

  • översiktligt kunna identifiera och analysera individers och organisationers kompetens och kompetensutvecklingsbehov genom insamlande av data
  • kunna presentera åtgärder (i tal och skrift, på god svenska anpassat till målgrupp) grundade i såväl teorier som kunskap om organisationer och arbetsplatser, som kan ge stöd och vägledning till individers eller organisationers utveckling i ett lärandeperspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna visa på ett kritiskt reflekterande förhållningssätt avseende frågor som rör mångfald och social rättvisa i relation till anställningsbarhet, lärande och arbetsmarknadens krav

Behörighetskrav

Lägst betyget G på kursen Introduktion till studie- och yrkesvägledning, 12.5 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom utarbetande av en rapport som belyser utvecklingslinjer i svensk och internationell debatt om arbetsmarknads- och utbildningsmiljöer och relatera dessa till konkreta förhållanden i Sverige. Dessutom ingår ett fältarbete där studenterna analyserar kompetens och kompetensbehov i ett yrke som väljs i samråd med lärare.

 

Examination

Examinationer sker dels i form av skriftliga rapporter och seminarier. I moment 3 examineras stöd- och utvecklingsplan inklusive analyser muntligt och skriftligt.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Observera att kurslitteraturen kan revideras inför varje nytt kurstillfälle.

Moment 1

Skolan som politisk organisation
Jarl Maria, Pierre Jon
2. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 216 s. :
ISBN: 978-91-40-67796-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 325 s. :
ISBN: 9789144089928
Se Umeå UB:s söktjänst

Tallberg Jonas
EU:s politiska system
5., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 198 s. :
ISBN: 9789144085708
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2

Arbetets marknad : arbetsmarknadens nya organisering
Garsten Christina, Lindvert Jessica, Thedvall Renita
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 263 s. :
ISBN: 978-91-47-09667-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Arbetslivet
Berglund Tomas, Schedin Stefan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 483 s. :
ISBN: 978-91-44-05443-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Rapportboken : hur man skriver uppsatser, artiklar och examensarbeten
Eriksson Lars Torsten, Wiedersheim-Paul Finn
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-47-08845-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Litteraturen i detta moment kommer att uppdateras! Publiceras senast fyra veckor innan kursstart.

Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Sparrhoff Gun, Fejes Andreas
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 237 s. :
ISBN: 9789144104904
Se Umeå UB:s söktjänst

Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
3., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 287 s. :
ISBN: 9789144083308
Se Umeå UB:s söktjänst

Tedenljung Dan
Arbetsliv och pedagogik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05040-9
Se Umeå UB:s söktjänst