Engelskt namn: Social Science
Denna kursplan gäller: 2021-01-04 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2021-01-04
Kursplan för kurser med start mellan 2016-03-21 och 2021-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2016-03-20
Kurskod: 6SY035
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2013-12-12
Reviderad av: Prefekten, 2020-04-08
Modul 1
Politik och samhälle, 4 hp
Politics and Society
Modulen ger en historisk och politisk bakgrund till det moderna svenska samhället samt en presentation av förändringar i statsskick och förändringar i den kommunala självstyrelsen i ett internationellt perspektiv. Vidare presenteras konsekvenserna av den europeiska integrationen för den svenska samhällsmodellen. Förändringar i den offentliga förvaltningens organisation, verksamhet, reglering och finansiering behandlas också. Massmedia och politik samt massmedia individen studeras samt informationsprocessen mellan myndighet och individ.
Modul 2
Utbildning och arbetsmarknad, 3 hp
Education and the Labour Market
Modulen behandlar utbildning och arbetsmarknad i Sverige genom direktkontakt mellan den studerande och yrkesaktiva inom utbildning och arbetsmarknad. Centrala begrepp som kvalifikation och kompetens bildar utgångspunkt för att studera relationen mellan individer och olika system inom utbildning och arbetsliv. Olika utvecklingslinjer i den svenska och internationella debatten uppmärksammas och kopplas genom studenternas självständiga arbete till konkreta arbetsmarknads- och utbildningsmiljöer i Sverige.
Modul 3
Arbetsliv och lärande, 3hp
Working Life and Learning
Modulen tar sin utgångspunkt i att studie- och yrkesvägledarens ska kunna fungera som vägledare för individer, men också för utbildningsanordnare eller andra aktörer som behöver ta ställning till frågor om individers kompetens och kompetensutvecklingsbehov. Under modulen behandlas och bearbetas teorier om vuxnas lärande och lärande i arbetslivet med ett särskilt fokus på relationen mellan utbildning, arbetsliv och arbetsplatslärande. Begrepp som kompetens, kvalifikation, livslångt lärande och anställningsbarhet behandlas och problematiseras.
Studenterna ska under modulen genomföra en analys av ett specifikt yrke med avseende på kompetenskrav och kompetensutvecklingsbehov, som grund för en stöd- och utvecklingsplan som kan rikta sig till individer, den aktuella organisationen eller till anordnare av den utbildning som förväntas leda fram till yrket.
Modul 1 Politik och samhälle, 4 hp
För godkänd modul skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Modul 2 Utbildning och arbetsmarknad, 3 hp
För godkänd modul skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Modul 3 Arbetsliv och lärande, 3 hp
För godkänd modul ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
90 hp från avslutade kurser. Minst 60 hp av dessa ska omfatta kurser inom psykologi, pedagogik, sociologi, socialt arbete eller motsvarande (exempelvis utbildning som lärare, socionom eller personalvetare).
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom utarbetande av en rapport som belyser utvecklingslinjer i svensk och internationell debatt om arbetsmarknads- och utbildningsmiljöer och relatera dessa till konkreta förhållanden i Sverige. Dessutom ingår ett fältarbete där studenterna analyserar kompetens och kompetensbehov i ett yrke som väljs i samråd med lärare.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Examinationer sker dels i form av skriftliga rapporter och seminarier. I moment 3 examineras stöd- och utvecklingsplan inklusive analyser muntligt och skriftligt.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Tallberg Jonas
EU:s politiska system
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
ISBN: 9789144110905
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolan som politisk organisation
Jarl Maria, Pierre Jon
Tredje upplagan : 2018 : 224 sidor :
ISBN: 9789140696984
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 351 sidor :
ISBN: 978-91-44-11551-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetslivet
Bengtsson Mattias, Berglund Tomas
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 530 sidor :
ISBN: 978-91-44-11332-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stern Lotta
En dynamisk arbetsmarknad
Första upplagan : Stockholm : Dialogos : [2019] : 230 sidor :
ISBN: 9789175043609
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rapportboken : hur man skriver uppsatser, artiklar och examensarbeten
Eriksson Lars Torsten, Wiedersheim-Paul Finn
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-47-08845-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Sparrhoff Gun, Fejes Andreas
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 237 s. :
ISBN: 9789144104904
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tedenljung Dan
Arbetsliv och pedagogik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05040-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
3., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 287 s. :
ISBN: 9789144083308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Tallberg Jonas
EU:s politiska system
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
ISBN: 9789144110905
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolan som politisk organisation
Jarl Maria, Pierre Jon
Tredje upplagan : 2018 : 224 sidor :
ISBN: 9789140696984
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 351 sidor :
ISBN: 978-91-44-11551-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetets marknad : arbetsmarknadens nya organisering
Garsten Christina, Lindvert Jessica, Thedvall Renita
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 263 s. :
ISBN: 978-91-47-09667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Arbetslivet
Berglund Tomas, Schedin Stefan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 483 s. :
ISBN: 978-91-44-05443-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rapportboken : hur man skriver uppsatser, artiklar och examensarbeten
Eriksson Lars Torsten, Wiedersheim-Paul Finn
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-47-08845-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Sparrhoff Gun, Fejes Andreas
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 237 s. :
ISBN: 9789144104904
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tedenljung Dan
Arbetsliv och pedagogik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05040-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
3., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 287 s. :
ISBN: 9789144083308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst