ACM (Association for Computing Machinery)

Du som är forskare vid Umeå universitet kan publicera med öppen tillgång utan kostnad i tidskrifter och konferenspublikationer från ACM. Här kan du läsa mer om villkoren för bibliotekets avtal med förlaget för 2024 och se vad det innebär för dig.

Publiceringsavgiften (APC, article processing charge) är redan betald via ett avtal mellan biblioteket och ACM. Detta gäller för publicering med öppen tillgång i ett antal hybridtidskrifter och öppet tillgängliga tidskrifter samt konferenspublikationer från ACM.

Villkor som gäller för avtalet

• Du ska vara korresponderande författare, det vill säga den person som sköter kontakten med förlaget.
  • Din affiliering till Umeå universitet måste framgå i den publicerade artikeln.
  • Du måste använda din e-postadress som slutar på @umu.se för att din tillhörighet till Umeå universitet ska kunna verifieras.
  • Avtalet gäller för forskningsartiklar som har genomgått peer review.
  • Du kommer att erbjudas en CC BY-licens som förval, men kan också välja mellan andra Creative Commons-licenser.

Bra att veta om publiceringsprocessen

• När din artikel accepterats får du ett mejl från förlaget med en länk till ett formulär för att slutföra publiceringsprocessen. Om du använt din e-post som slutar på @umu.se ska texten ”This paper is part of the ACM Open Program” synas i grönt längst upp i formuläret. Om du inte ser denna text, fyll inte i formuläret utan kontakta ACM för hjälp.
  • Välj alternativet ”Institutionally Paid Open Access” när du får frågan om vilka rättigheter du vill ge ACM.
  • I formuläret är Creative Commons-licensen CC BY inställd som förval. Du behöver alltså bara ändra något om du vill välja en annan CC-licens.

Läs mer om publiceringsprocessen på ACM:s webbplats:

Open Access Publication & ACM

Senast uppdaterad: 2024-04-26