Bild: Mattias Lindh

Design och kontroll av den dynamiska p-n övergången för effektiva ljus-emitterande elektrokemiska celler, LEC

Forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet.

Projektet ska utföra optiska, elektroniska, elektrokemiska och simuleringsexperiment för att etablera en hittills saknad grundläggande förståelse för den elektrokemiska dopningsprocessen i ljusemitterande elektrokemiska celler, LEC.

Projektansvarig

Ludvig Edman

Projektöversikt

Projektperiod:

2022-01-01 2024-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för Fysik

Forskningsområde

Fysik

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet

Projektbeskrivning

Den nya kunskapen kommer att användas för att fastställa riktlinjer för hur pn-övergångsdopningsstrukturen kan kontrolleras, med två distinkta fokus som är placeringen av korsningsområdet i mitten av det aktiva materialet och ökningen av elektron- och hålrörligheten i den odopade korsningsområdet.

Vårt mål är att denna nya information ska göra det möjligt för oss att rationellt utforma effektiva och ljusa LEC med långsiktig stabilitet. Framväxten av sådana högpresterande, hållbara och lätt avstämbara LEC-ark lovar på kort sikt att möjliggöra nya tillämpningar av ljusemission inom medicinteknik, och på längre sikt att bana väg för en tunn, formbar och verkligt "grön" ljuskälla.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2021-12-16