Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 februari 2021)
Forskningsprojekt Forskning visar att såväl uppgiften att ta del av andras arbeten som att ge och få återkoppling från andra, upplevs som utvecklande för det egna lärandet av studenter i nätbaserade kurser.
Idag innehåller nätkurser ett stort antal examinationer som kommenteras av lärare. Det här projektet syftar till att pröva om olika studentaktiva examinationsformer kan bidra till kvaliteten i nätförlagda kurser, genom att skapa förutsättningar för studenter att ge varandra kvalificerad återkoppling. I projektet avses att utveckla examinationsuppgifter där studenter först förbereds genom att delta i diskussion av och framtagande av bedömningskriterier, och därefter får kommentera och värdera varandras arbeten. Ett viktigt inslag i projektet är att utforska om ljud- och bildteknik kan vara värdefulla medium i detta sammanhang.
NSHU, 2007-2009: 2 000 000 kr
Monica Grape, Luleå tekniska universitet
Anders Olofsson, Mittuniversitetet