Norsk utmark i förändring: Mellan traditionellt lantbruk, modern konsum och grön industrialisering (GOVOUT)

Forskningsprojekt I projektet studeras den pågående gröna omställningen och dess effekter på den norska utmarken i ett jämförande perspektiv. Fokus ligger på situationer med ökad press på såväl natur- som kulturresurser, som härrör från konfliktfyllda processer och behov.

I tusentals år har utmarken med dess öppna fält setts som en integrerad och viktig del av lantbrukets hushållsekonomi. Gruvdrift, vindkraftsutbyggnader och fritidsaktiviteter är några av de verksamheter som konkurrerar om marken och skapar nya utmaningar som samhället inte är rustat för att hantera. I det här projektet studeras a) förutsättningar för att planera och hantera de kumulativa effekterna av markanvändning i utmarken, b) den sociala hållbarheten och förtroendet för nuvarande förvaltning i ett lokalt perspektiv samt c) hur förvaltningen bäst kan hantera intressekonflikter i utmarken.

Projektöversikt

Projektperiod:

2020-01-01 2023-12-31

Finansiering

Norges forskningsråd

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Statsvetenskapliga institutionen
  • Projektmedlemmar