Varumärket har blivit en central del av regional utveckling och offentlig sektors arbete. Här handlar det dels om platsvarumärke där det inte bara handlar om att skapa attraktiva bilder, utan om att forma en identitet som speglar platsens verkliga styrkor, som innovation, hållbarhet och livskvalitet. Genom strategiskt varumärkesarbete kan kommuner och regioner utmana stereotypa bilder, attrahera nya invånare och företag, samt stärka stoltheten hos de som redan bor där. Varumärkesarbetet är också viktigt för organisationerna där det blir en viktig del i den offentliga sektorns kompetensförsörjning och en del av medborgardialogen. Att balansera autenticitet med externa förväntningar och att beakta det offentliga uppdraget är en nyckelutmaning i detta arbete.
I panelen
Helena Renström, Expochef, Society Expo 2026 Ulrika Leijerholt, universitetslektor, Företagskonomi vid Handelshögskolan Thomas Hansen, Kommunikationsdirektör Umeå kommun Madeleine Eriksson, universitetslektor, Institutionen för geografi och verksam vid CERUM