"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Pixabay

Generella kompetenser

Förutom UNESCO:s nyckelkompetenser för hållbar utveckling är även andra generella kompetenser viktiga för att nå målet om ett hållbart samhälle. För att ge en bredare bild av humanistiska kompetensers relevans i samhälle och arbetsliv presenteras nedan generella och viktiga kompetenser och hur de kan tränas inom humaniora.

Kunskapsinhämtning

I takt med att samhället förändras måste framtidens arbetskraft vara rörlig och anpassningsbar. Man måste vara beredd att hela tiden lära sig nya saker, vidareutbilda sig och utvecklas; aktivt ta till sig ny information och nya metoder. Det är inte möjligt att skaffa en uppsättning kompetenser och sedan arbeta på ren rutin resten av livet.

Humaniora

Humanistiska studier är en väg för livslångt lärande i exempelvis språk, kommunikation, kultur, etik, estetik, arkeologi, religion och historia. Humaniora innehåller såväl långa historiska perspektiv som dagsaktuella frågor och forskningsrön. Det erbjuder kunskaper som håller för förändringar, samtidigt som de går att bygga vidare på och vidareutveckla. Studenter i humanistiska ämnen är också tränade i att processa stora mängder fakta, att själva söka fram relevant information för att lösa problem och för att kunna formulera nya frågor som grund för ny kunskap. De har dessutom fått använda flertalet metoder och modeller för analys och för att lösa praktiska och teoretiska problem.

Kommunikationskompetens

För att kunna förändra och utveckla ett hållbart samhälle är muntlig och skriftlig kommunikation centrala kompetenser. Även visuell kommunikation har stor betydelse när så mycket budskap kommer i form av bild eller film. Dagens arbetsliv präglas av samarbete och interaktion, och då måste man också kunna kommunicera på ett klart och tydligt sätt. Språket är dessutom ett viktigt verktyg för analys, för att kunna formulera tankar och idéer för oss själva och för att kunna argumentera med andra. Att förstå och kunna använda olika former av digital teknik är också en del av denna kompetens.

Humaniora

Studenter i humaniora får på olika sätt lära sig att kommunicera och att kommunikation måste anpassas till den man riktar sig till för att budskapet ska nå fram på bästa sätt. Att kunna skriva funktionellt och korrekt är en central färdighet, inte bara på svenska. Att lära sig andra språk ger också interkulturella perspektiv. Studier i humaniora ger också färdigheter i muntlig kommunikation, digitala verktyg och i flera kurser även i visuell kommunikation. Humanister har hög kompetens i att förmedla idéer, metoder och lösningar.

Kreativitet

Att vara kreativ handlar om att kunna tillgodogöra sig ny kunskap, att kunna omsätta kunskap till nya idéer eller nya lösningar, och kunna ändra sitt förhållningssätt om exempelvis fakta, förutsättningar eller beslut förändras. Det är lätt att tänka kreativitet enbart som en del av konstnärlig verksamhet, men för att kunna utveckla sig själv och andra, för att påverka omgivande samhälle till förändring mot hållbar utveckling och för att skapa visioner och nå höga målsättningar måste man vara flexibel och kreativ.

Humaniora

Studenter i humaniora lär sig ta egna initiativ för att hitta självständiga lösningar på problem andra eller de själva formulerat. Genom progression i utbildningen kan de också att ändra sitt förhållningssätt, finna mer komplicerade lösningar till alltmer avancerade frågeställningar och även utveckla sin förmåga att förmedla kunskap, lösningar och mål till olika mottagare.

Ledarskapskompetens

För att kunna förändra problem, stora som små, påverka beteenden, eller införa nya metoder är förmågan att leda andra personer central. Ledarskap är inte begränsat till en chefsroll, utan handlar om att vara en nyckelperson som strukturerar arbetet eller kulturen i en grupp. En ledare kan exempelvis arbeta för att en grupps kompetenser och egenskaper kommer till nytta på bästa sätt så att resultat uppnås, arbetsmiljön blir bättre eller andra förändringar kan genomföras. Förmåga att planera arbete inför en förändring är också viktig, så att resultat enklare synliggörs och kan utvärderas vid behov.

Humaniora

Studenter i humaniora får träna aspekter av ledarskap i sin utbildning, exempelvis att argumentera för en ståndpunkt eller en idé vid seminarier, att leda och fördela ansvar i ett grupparbete, öva läraryrket i klassrum, samt se till att man själv eller en grupp når förväntade resultat eller examinationskrav.  Projektledning och/eller entreprenörskap finns som obligatoriska inslag i vissa programutbildningar.

 

Senast uppdaterad: 2023-04-13