Bild: Mattias Pettersson

Etiska, rättsliga, sociala, ekonomiska och kulturella aspekter av AI

Som en del av det nationella initiativet AI Competence for Sweden ger Umeå universitet kursen ELSEC – om etiska, juridiska, sociala, ekonomiska och kulturella aspekter av AI.

Offertförfrågan

Vänligen kontakta studierektor Jan Erik Moström för offertförfrågan.

Om kursen

Artificiell intelligens (AI), inbäddade i system eller robotar finns inom allt fler områden. Det kan medföra en enorm potential för att göra våra liv enklare och hjälpa oss att lösa några av världens största utmaningar. Samtidigt finns det en oro över hur detta kommer att påverka människor och samhälle.

Kursen är ett tvärvetenskapligt diskussionsforum om AI och dess effekter på mänskligt beteende och relaterade etiska, juridiska, sociala, ekonomiska och kulturella frågor. Deltar du i kursen kommer du även att tilldelas uppgifter som ska utföras och redovisas.

Syfte och innehåll

Kursen ger en bättre förståelse för digital innovation och ansvarsfull AI inom industri och offentliga organisationer. Förutom att ge en introduktion till AI behandlas ansvarsfull AI, samverkande AI (där människa och robot samarbetar), social AI, förklarbarhet samt AI och design.

Kursupplägg

Kursen motsvarar 2 högskolepoäng och består av två dagar undervisning och en hemuppgift som presenteras under en tredje kursdag.

Kursintyg

Utbildningen är utvecklad vid institutionen för datavetenskap som en del av AI Competence for Sweden. Ett intyg om närvaro kommer att ges, men inga formella högskolepoäng kommer att ges.

AI Competence for Sweden

Umeå universitet är en av tio lärosäten som ingår i det statliga initiativet AI Competence for Sweden i syfte att öka kompetens kring AI i Sverige.

Senast uppdaterad: 2022-11-14