Pedagogisk Vision för Utbildningsmiljön vid institutionen

Vår utbildningsmiljö är baserad på tre grundprinciper. De representerar vår ambition och ställningstagande gällande de mest centrala temana inom folkhälsovetenskaplig utbildning, forskning, policy och praktik.

Grundprinciperna speglar innehållet i undervisningen på våra masterprogram och formuleras enligt följande:

• Alla har rätt till hälsa och sjukvård
  • Hälsa är beroende av samhälle och miljö, och är formad av historien
  • Ojämlikheter och orättvisor hotar folkhälsan

Grundprinciperna är utgångspunkter för vår pedagogiska vision, som är inspirerad av begreppet transformativt lärande. Denna pedagogiska vision stöds av nära samspel mellan forskning och undervisning och vår betoning på både kvalitativ och kvantitativ metod. Visionen tar sitt praktiska uttryck i följande didaktiska strategier, som vägleder planeringen och genomförandet av vår undervisningsverksamhet:

• Aktivt lärande från ett studentperspektiv
  • Kollaborativt lärande
  • Reflekterande synsätt på lärande

Vi använder den pedagogiska visionen, grundprinciperna och de didaktiska strategierna - och samspelet dem emellan - som användbara verktyg för att bedöma, reflektera över och utveckla vår utbildningsmiljö.

Senast uppdaterad: 2021-07-01