Bild: Mattias Pettersson

Institutionen för epidemiologi och global hälsa

Institutionen för epidemiologi och global hälsa är en internationell, tvärvetenskaplig forsknings- och utbildningsmiljö vid Umeå universitets medicinska fakultet. Vi är cirka 80 personer från hela världen som arbetar vid institutionen, med ett gemensamt mål att bidra till jämlikhet och hållbar förbättring inom hälsa och välfärd globalt.

Global Health Action och Somali Health Action Journal

Vid institutionen finns redaktionen för Global Health Action och SHAJ - Somali Health Action Journal

Petter Stoor, Jennie Brandén och Lena-Maria Nilsson
Ny rapport om våld mot samiska kvinnor i Sverige

En ny rapport gör första kartläggningen om våld mot samiska kvinnor i Sverige.

Illustration av en guldvåg med pengar i den ena skålen och ett träd i den andra.
Ny metod för att mäta livskvalitet

En avhandling vid Umeå universitet bygger på ett verktyg som mäter effekter av investeringar i välfärd.

teHänder som håller två kvinnofigurer i papper med ett hjärta mellan. För att illustrera samkönad kärlek.st
Att få åldras som jag lever nu

Ny studie om hälsa och livsvillkor bland hbtq-personer över 65 år.

Ny rapport om våld mot samiska kvinnor i Sverige
Publicerad: 2024-03-08

En ny rapport gör första kartläggningen om våld mot samiska kvinnor i Sverige.

Nytt verktyg för kommuner att mäta livskvalitet
Publicerad: 2024-02-20

Att få åldras som jag lever nu
Publicerad: 2024-02-14

Ny studie om hälsa och livsvillkor bland hbtq-personer över 65 år.

Poliser allmänt nöjda med sitt jobb trots trakasserier och stress
Publicerad: 2024-02-02

Både manliga och kvinnliga poliser upplever sexuella trakasserier men trivs med kollegorna, visar avhandling.

Kommande evenemang

Just nu har vi inga inplanerade aktiviteter. Vill du se kommande aktiviteter för hela universitetet? Gå till vår kalender.