Upptäckt av ny mekanism som styr celldelning
Publicerad: 2024-05-03

Hur ett proteinkomplex flyttar sig utefter gener kan ha betydelse när celler delar sig, visar ny studie.

Cancerfonden har beviljat två postdoctjänster
Publicerad: 2024-03-21

Två forskare vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik har beviljats en treårig tjänst.

pH påverkar magsårsbakteriens förmåga att fästa
Publicerad: 2024-03-20

I resultaten av Anna Arnqvists forskargrupp ingår molekylära detaljer och betydelsen av pH:t i magen.

Hopp om läkemedel mot enterovirus och tarmorganism
Publicerad: 2024-02-26

Avhandling ger hopp om läkemedel mot förkylning och andra sjukdomar samt en skadlig tarmorganism.

Curie-miljoner till postdoktoral forskning i Umeå
Publicerad: 2024-02-23

Flera projekt med postdoktorer får finansiering av EU inom Marie Skłodowska-Curie-programmet .

Ribosomalt protein uppvisar en anmärkningsvärd evolutionär förändring
Publicerad: 2023-12-14

Ribosomalt protein genomgår strukturella förändringar men behåller sin sekvens under evolutionen.

Anmärkningsvärd framgång för Young Investigator Symposium
Publicerad: 2023-10-19

Det stora intresset belyser behovet av mötesplattformar med inriktning specifikt på postdocs och PhDs.

Gav en föreläsning om den inledande fasen av virusinfektion i celler
Publicerad: 2023-10-17

Professor Frank van Kuppeveld från Utrecht University höll ett Distinguished Guests-seminarium 24 september.

Rena rama cirkusen när SciLifeLab Site Umeå firar!
Publicerad: 2023-08-27

Den 11 september firar SciLifeLab site Umeå med ett heldagsevenemang kring infrastrukturer och life science.

Avhandling om myggburet virus som kapar mänskliga celler
Publicerad: 2023-06-07

Chikungunya-viruset som sprids av myggor skapar ”fabriker” där dess gener kopieras när det infekterar cell.

Umeåforskare tar ledning i ung akademi
Publicerad: 2023-05-30

Ronnie Berntsson, docent i medicinsk kemi och biofysik, är ny ordförande för Sveriges unga akademi.

Effektiv och skonsammare cancerbehandling
Publicerad: 2023-05-16

Forskare i Umeå är delaktiga i ett internationellt projekt med målet att behandla cancer skonsammare.

Släck kunskapstörsten med en Pint of science
Publicerad: 2023-05-09

Virus och annat spännande på populärvetenskapliga Pint of Science 22-24 maj. Umeå Postdoc Society arrangerar.

Rörelser i proteiner ger ledtrådar till antibiotikaresistens
Publicerad: 2023-01-27

Forskare vid Umeå universitet har upptäckt hur en viss typ av protein rör sig för att DNA ska kopieras.

UCMR Day samlar infektionsforskare i Umeå
Publicerad: 2023-01-17

Konferensen uppmuntrar forskarna att nätverka och initiera tvärvetenskapliga samarbeten.

Senast uppdaterad: 2020-01-23