"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Biträdande universitetslektor i engelska med språkdidaktisk inriktning

Institutionen för språkstudier

Ansök

senast

2026-01-30

  • Typ av anställning Tidsbegränsad anställning
  • Omfattning 100%
  • Ort Umeå

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.

Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.

Är du intresserad av att veta mer? Läs mer om Umeå universitet som arbetsplats.

Institutionen för språkstudier vid Umeå universitets Humanistiska fakultet bedriver utbildning och forskning i språk, litteratur och språkdidaktik inom svenska, engelska, finska, franska, italienska, lingvistik, meänkieli, ryska, samiska, spanska och tyska. För mer information om Institutionen för språkstudier besök: https://www.umu.se/institutionen-for-sprakstudier/

Vi söker nu en biträdande universitetslektor i engelska med språkdidaktisk inriktning med start enligt överenskommelse.

Beskrivning av arbetsuppgifter

Syftet med anställningen är att en biträdande universitetslektor ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en anställning som universitetslektor. Anställningen är tidsbegränsad till fyra år och utgörs av 60 % vetenskaplig meritering i engelska med språkdidaktisk inriktning och 40 % pedagogisk meritering i engelska med språkdidaktisk inriktning med fokus på kurser inom lärarutbildningen.

Personen som anställs som biträdande universitetslektor förväntas uppnå målen i den egna forskningsplanen, publicera sig i flera vetenskapliga tidskrifter alternativt i den vetenskapliga monografins form, samt skriva forskningsansökningar riktade till externa forskningsfinansiärer.

I anställningen ingår även att ta ett aktivt ansvar för den språkdidaktiska miljön i ämnet samt bidra till utvecklingen av densamma. Utöver detta ingår även samverkan och kunskapsutbyte med grund- och gymnasieskolan, andra forskare inom det egna ämnesområdet och med forskare inom andra ämnesområden.

Den pedagogiska meriteringen nås genom planering och genomförande av undervisning och examination, kursadministration samt genom annan pedagogisk meritering som exempelvis högskolepedagogiska kurser. I anställningen ingår undervisning på grundnivå och avancerad nivå inom främst lärarutbildningen, handledning och examination av examensarbeten samt vfu-besök. Undervisning på forskarutbildningsnivå kan ingå. Undervisningen äger rum både på campus och på nätbaserade kurser.

Utöver undervisning och forskning ingår undervisningsrelaterad administration samt personal-, ämnes- och planeringsmöten.

Behörighetsgrunder för anställningen

Behörig att anställas som biträdande universitetslektor är den som har avlagt doktorsexamen i engelska med språkdidaktisk inriktning eller engelska med språkvetenskaplig inriktning eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande universitetslektor har gått ut. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter, 4 kap 4a § högskoleförordningen.

Mycket goda kunskaper i engelska och svenska eller annat skandinaviskt språk, både i tal och skrift, samt förmåga att undervisa på dessa språk utgör ett krav för anställningen.

Bedömningsgrunder för urvalet

Som bedömningsgrunder räknas graden av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, svensk lärarexamen, god samarbetsförmåga inom utbildning och forskning, administrativ skicklighet samt erfarenhet av utvecklingsarbete.

Vetenskaplig skicklighet vid anställning av biträdande universitetslektor ska avse ämnesområdet engelska med språkdidaktisk inriktning eller engelska med språkvetenskaplig inriktning och ska ha visats genom självständig vetenskaplig produktion.

Kriterier vid bedömningen är:

  • Bredd och djup i forskningen - kvalitet och omfattning
  • Originalitet i forskningen
  • Produktivitet
  • Bidrag till det internationella vetenskapssamhället
  • Uppdrag inom vetenskapssamhället
  • Förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel
  • Samverkan med omgivande samhället

Den vetenskapliga skickligheten ska även bedömas utifrån den forskningsplan som den sökande bilägger sin ansökan. Planen ska värderas utifrån den föreslagna forskningens kvalitet, relevans och genomförbarhet för engelska med språkdidaktisk inriktning. Den sökandes forskningsplan ska tydligt behandla språkdidaktiska frågeställningar kopplade till undervisning i engelska i den svenska grundskolan med ett särskilt fokus på ISLA (Instructed Second Language Acquisition) och praktik nära forskning.

Pedagogisk skicklighet vid anställning av biträdande universitetslektor ska avse undervisning i engelska med språkdidaktisk inriktning eller engelska med språkvetenskaplig inriktning.

Den pedagogiska skickligheten ska visas genom dokumenterad erfarenhet av undervisning på vetenskaplig grund inom universitetet.

Kriterier vid bedömningen är:

  • Förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt förmåga att handleda och examinera studenter på samtliga utbildningsnivåer
  • Förmåga att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär
  • Erfarenheter av samverkan med omgivande samhället i planering och genomförande av utbildning
  • Medverkan i utveckling av kurser, lärandemiljöer, undervisningsmaterial och läromedel
  • Ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen.

Kompetensen kan erhållas genom högskolepedagogisk utbildning, annan utbildning av relevans för undervisning inom universitetet och/eller dokumenterad, beprövad erfarenhet av undervisning inom universitetet. Den pedagogiska skickligheten bedöms och redovisas genom en pedagogisk meritportfölj, som förutom redovisning av undervisningserfarenhet också ska innehålla en reflekterande beskrivning av den sökandes pedagogiska utgångspunkter.

Till övriga bedömningsgrunder hör den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Avvägning mellan behörighetsgrunder

Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den vetenskapliga och pedagogiska skickligheten. Vid en avvägning mellan dessa två bedömningsgrunder, ska vetenskaplig skicklighet tillmätas störst vikt.

Särskild vikt ska tillmätas vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom området engelska med språkdidaktisk inriktning eller engelska med språkvetenskaplig inriktning.

Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska särskild vikt fästas vid forskningsplanens kvalitet, relevans och genomförbarhet i relation till pågående forskning inom engelska med språkdidaktisk inriktning, med ett särskilt fokus på ISLA (Instructed Second Language Acquisition) och praktiknära forskning. Stor vikt ska fästas vid forskningsskicklighet inom engelska med språkdidaktisk inriktning och erfarenhet av klassrumsforskning i den svenska grundskolan.

Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska särskild vikt fästas vid bredd i ämneskompetens, bredd och engagemang i pedagogisk verksamhet. Vikt ska fästas vid dokumenterad erfarenhet av undervisning i engelska i svensk grundskola, dokumenterad pedagogisk erfarenhet av verksamhetsförlagd utbildning samt handledning av examensarbeten.

Vikt ska fästas vid svensk lärarexamen samt god samarbetsförmåga inom utbildning och forskning.

Vikt ska även fästas vid dokumenterad administrativ skicklighet, erfarenhet av utvecklingsarbete inom högskolesektorn i form av lärarfortutbildning  och/ eller uppdragsutbildning i engelska med språkdidaktisk inriktning.

Vikt ska fästas vid den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Behörighets- och bedömningsgrunderna återfinns i anställningsordningen för lärare vid Umeå universitet: https://www.umu.se/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning-for-larare-vid-umea-universitet2/

Prövning för befordran till universitetslektor

En biträdande universitetslektor ska, efter ansökan, befordras till universitetslektor om hen har behörighet för en anställning som universitetslektor och vid en prövning bedöms uppfylla kraven för en sådan anställning, enligt de bedömningsgrunder som ska tillämpas vid befordran till universitetslektor. En sådan befordran innebär en tillsvidareanställning som universitetslektor.

Inför beslut om anställning av en biträdande universitetslektor sker, ska kriterier för befordran vara fastställda. Ansökan om prövning för befordran ska vara inlämnad sex månader innan den tidsbegränsade anställningen upphör. Om en biträdande universitetslektor efter prövning inte befordras avslutas den tidsbegränsade anställningen.

Behörighetsgrunder

Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i engelska med didaktisk inriktning eller engelska med språkvetenskaplig inriktning eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse för anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.

Mycket goda kunskaper i engelska och svenska eller annat skandinaviskt språk, både i tal och skrift, samt förmåga att undervisa på dessa språk utgör ett krav för anställningen.

Bedömningsgrunder för befordran till universitetslektor

Som bedömningsgrund vid befordran till universitetslektor ska gälla graden av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i engelska med språkdidaktisk inriktning eller engelska med språkvetenskaplig inriktning, god samarbetsförmåga inom utbildning och forskning, administrativ skicklighet samt erfarenhet av utvecklingsarbete.

Den vetenskapliga skickligheten vid befordran till universitetslektor ska ha visats genom självständig vetenskaplig produktion. Vid en sammanvägd bedömning av den sökandes kompetens ska den sakkunnige utgå från följande kriterier:

  • Bredd och djup i forskningen - kvalitet och omfattning. Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom egen forskning. I redogörelsen ska de egna bidragen till kunskapsutvecklingen betonas genom exempel från de åberopade arbetena. Vid medförfattarskap ska den egna rollen tydliggöras.
  • Originalitet i forskningen. Originalitet i forskning ska beskrivas genom en redogörelse för vetenskaplig verksamhet och den sökandes vetenskapliga grundsyn. Den huvudsakliga forskningsinsatsen ska vara av originalkaraktär, det vill säga att forskningsproblem, metoder och resultat är nya i förhållande till andras insatser. Eventuella vetenskapliga priser och utmärkelser kan också användas för att beskriva originalitet i forskning.
  • Produktivitet. Den sökande ska ha visat skicklighet i att genomföra och rapportera forskning exempelvis genom publiceringar eller beviljade externa forskningsmedel.
  • Bidrag till det internationella vetenskapssamhället. Bidrag till det internationella vetenskapssamhället ska visas genom exempelvis publicering i internationella tidskrifter eller på internationella förlag och genom arrangerande av eller deltagande vid internationella vetenskapliga konferenser.
  • Uppdrag inom vetenskapssamhället. Uppdrag inom vetenskapssamhället kan exempelvis utgöras av redaktörskap och refereeuppdrag för nationella och internationella tidskrifter och förlag samt övriga sakkunniguppdrag.
  • Förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel.
  • Samverka med omgivande samhälle. Kommunikation och spridning av forskning ska visas genom dokumenterade samarbeten med näringsliv och samhällsorganisationer, genom expertis i olika sammanhang, författande av populärvetenskapliga alster eller deltagande i samhällsdebatten i övrigt.

Den pedagogiska skickligheten vid befordran till universitetslektor ska ha visats genom dokumenterad erfarenhet av undervisning på vetenskaplig grund inom universitetet. Vid en sammanvägd bedömning av den sökandes kompetens ska den sakkunnige utgå från följande kriterier:

  • Förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt förmåga att handleda och examinera studenter på samtliga utbildningsnivåer. För anställning som universitetslektor krävs hög grad av pedagogisk skicklighet visad genom dokumenterad e1farenhet av utbildning på grund- och avancerad nivå. Den sökande ska visa på förmåga att planera genomföra och utvärdera undervisning. Det kan göras genom exempelvis angivande av omfattning undervisning, nivåer, moment- och kursansvar samt kursutvärderingar.
  • Förmåga att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär. En universitetslektor ska vara välorienterad i olika undervisnings- och examinationsformer, deras förutsättningar och konsekvenser. Den sökande ska visa på förmåga att variera undervisnings- och examinationsformer.
  • Erfarenhet av samverkan med omgivande samhället i planering och genomförande av utbildning. Den sökande ska visa på förmåga och erfarenhet av att samverka med omgivande samhället genom att redogöra för exempelvis omvärldskontakter, samverkanserfarenheter inom utbildning, medverkan i uppdragsutbildning.
  • Medverkan i utveckling av lärandemiljöer, undervisningsmaterial och läromedel. Den sökande ska beskriva sin förmåga att kontinuerligt utveckla sin undervisningspraktik. Detta kan göras genom en redogörelse för erfarenheter av kursutveckli.ng och pedagogiskt utvecklingsarbete, framtagande av undervisningsmaterial, egen forskning om utbildning, e1farenheter av pedagogiskt ledarskap
  • Ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen. Den sökande ska visa förmåga att inta ett reflekterande förhållningssätt gentemot den egna undervisningsverksamheten. Detta ska den sökande visa genom exempelvis medvetenhet om sitt pedagogiska syn- och förhållningssätt, användning av kursutvärderingar för att utveckla innehåll och former.

Kompetensen kan erhållas genom högskolepedagogisk utbildning, annan utbildning av relevans för undervisning inom universitetet och/ eller dokumenterad, beprövad erfarenhet av undervisning inom universitetet.

En allmän bedömningsgrund är den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Ansökan

Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi och ska vara inkommen senast 30 januari 2026. 

Uppgift om vilka handlingar som ska bifogas ansökan, återfinns i humanistiska fakultetens anvisningar för ansökningar:  https://www.umu.se/humanistisk-fakultet/om-institutionen/tva-dokument/ 

Notera att digitala kopior av publikationer ska bifogas till ansökan.

Övrig information

Anställningen är tidsbegränsad till fyra år och omfattar 100% med tillträde enligt överenskommelse.

Tjänstgöringsort är Umeå och hög fysisk närvaro i miljön är ett krav.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekt Kristina Persson, 090-7865488, kristina.persson@umu.se eller HR-samordnare Helena.botold@umu.se

Välkommen med din ansökan!

Faktaruta

Tillträde

Enligt överenskommelse

Löneform

Månadslön

Ansökningsdatum

2026-01-30

Diarienummer

AN 2.2.1-1165-25

Kontaktperson

Kristina Persson, prefekt

0907865488,kristina.persson@umu.se

Helena Botold, HR-samordnare

helena.botold@umu.se

Fackliga kontakter

SACO

090-7865365

SEKO

090-7865296

ST

090-7865431

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.