Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Bild på Johanna Björklund, universitetslektor vid institutionen för datavetenskap.

AI inom annonsering

fre
14
maj
Tid Fredag 14 maj, 2021 kl. 12:15 - 13:00
Plats Online via Zoom

Digital marknadsföring är en viktig inkomstkälla för mediebolag. Genom att locka läsare till sina webbplatser kan de tjäna pengar genom att visa annonser på andras vägnar. Annonsuttrymmet säljs via helautomatiska auktioner som löper inom ett ögonblick. Buden baseras på en rad faktorer. I dagsläget främst på information om läsaren som ser annonsen. Detta kallas personlig reklam och har problem relaterat till integritet och rättvisa. Ett framväxande alternativ till personlig reklam är kontextuell reklam, som undviker andvändning av personuppgifter. Nackdelen är bl aatt denna sorts reklam suddar ut gränsen mellan redaktionellt material och annonsering. 
I det här samtalet undersöker vi hur Ai för närvande används i online-annonsering och tittar närmare på personlig och kontextuell reklam. Vi diskuterar också hur annonsörer resonerar när de skapar sina kampanjer och vad som kan hända när dessa tekniker tillämpas på politisk opinionsbildning. Vi talar också om hur de negativa effekterna kan mildras.

Anmäl dig till Zoom-eventet 

Föreläsningen hålls på engelska, läs gärna mer och anmäl dig på den engelska sidan här.

Evenemangstyp: Föreläsning
Personalbild Johanna Björklund
Talare
Johanna Björklund
Universitetslektor
Läs om Johanna Björklund