I presentation utgår Frida från sin forskning om unga som varken arbetar eller studera med fokus på hur samhällets stöd är utformat och fungerar (eller inte) för att möta varierande behov hos en heterogen målgrupp. Hon kommer belysa hur situationen för dessa ungdomar och unga vuxna ser ut och vad som är viktigt för att stötta individerna mot meningsfull sysselsättning, med fokus på återgång i reguljärt arbete eller reguljära studier.
För att förebygga att unga som varken arbetar eller studera hamnar i långvarigt utanförskap är fullföljda gymnasiestudier centralt och där spelar kommunernas aktivitetsansvar (KAA) en viktig roll. Rapporter visar dock att stödet idag varierar i hög grad dels mellan olika kommuner, dels mellan olika grupper av unga. I detta avseende presenterar Frida ett nyligen finansierat forskningsprojekt som ska undersöka hur KAA kan stötta unga med ofullständig skolgång på lika villkor. Målet är att bidra med både bred och djupgående kunskap för en mer jämlik och likvärdig tillämpning i Sverige, så att unga får det stöd de behöver för att slutföra gymnasiet, oavsett bakgrund eller var i landet de bor.