Jag genomför praktiknära folkhälsoforskning och undervisning med fokus på samverkan för samhällsnytta. Detta för att skapa kunskap som kan nå de som behöver och kan använda den.
Jag har en folkhälsovetenskaplig bakgrund som spänner över en rad mer specifika områden så som hälsorelaterad projektledning och utvärdering (BSc), epidemiologi och global hälsa (MSc) samt socialepidemiologi (PhD).
Min forskning fokuserar till stor del på hur tillgången till och upplevelser av vård och omsorg kan förbättras för människor - särskilt ungdomar och äldre - som är marginaliserade och exkluderade, antingen från arbetsmarknad och utbildningssystemen eller genom sin avlägsna bostadsort. I detta avseende studerar och utvärderar jag för tillfället betydelsen av personcentrerade etableringsinsatser för ungdomar som varken studerar eller arbetar (så kallade ''UVAS'' eller "NEETs") samt eHälsoinnovationer för äldre personer som lever och verkar i glesbygd. Mycket av min forskning kretsar således kring komplexa interventioner och dess implementering, något jag gärna undersöker utifrån en teoridriven utvärderingsansats.
Metodologiskt är jag alltså intresserad av och använder både kvalitativa, kvantitativa och 'mixed methods'.
Jag undervisar inom folkhälsoområdet i kurser på grund- och avancerad nivå, fokus ligger på hälsofrämjande arbete och sociala teorier. Jag handleder även studenter på masterprogrammet i folkhälsovetenskap och läkarprogrammet.