Publicerad: 2018-09-19

Roboten som skördar paprikor och framgång

NYHET En skörderobot har utvecklats i EU-projektet SWEEPER av bland annat Umeåprofessorn Thomas Hellström och hans forskarteam. Roboten är den första i sitt slag, och visades upp för imponerade paprikaodlare i början av juli. Den visades även för allmänheten den 11-12 september i Bryssel.

– Roboten använder Deep Learning för att hitta och undvika hinder såsom kvistar och stammar, och styr robotarmen med en kombination av rörelseplanering och bildanalys, säger Thomas Hellström, professor på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet.

Deep Learning är ett begrepp inom AI, och innebär att man använder väldigt komplexa neurala nätverk för att lära datorn att till exempel känna igen föremål i bilder.

SWEEPER-projektet har pågått i snart fyra år.

– Idén till roboten kommer från ett tidigare EU-projekt CROPS, där vi la grunden för de tekniker som nu förfinats till en robot som verkligen klarar av uppgiften att skörda paprikor i växthusmiljö.

Varför skörda just paprika?

– Det råder stor brist på kunnig arbetskraft för att skörda både tomater, gurkor, och paprikor. Paprikor är speciellt svåra att skörda eftersom man måste skära av paprikan väldigt exakt för att inte skada frukten eller växten.

I det europeiska samarbetsprojektet har Umeå universitet haft ansvar för integration av all mjukvara och hårdvara. Umeåforskarna har också utvecklat den överordnade styrningen av robotens beteende och kameraguidad kontroll av robotens arm.

I stället för att styra armens gripverktyg till en given (x,y,z)-koordinat styrs armen så att paprikan centreras i bilden från en 3D-kamera som är monterad på gripverktyget. Dessa AI-inspirerade lösningar bidrar till en robust funktion som inte påverkas av mekanisk instabilitet och förslitning.

Det återstår fortfarande arbete innan roboten är en verklig produkt.

– Tiden för att skörda en paprika är just nu 24 sekunder, men den måste ner till under tio sekunder för att kunna bli en kommersiell produkt. En patentansökan är inlämnad, och ett spinoff-företag har startats i Nederländerna för att ta över exploateringen av forskningsresultaten.

För Umeå universitets del är projektet framgångsrikt avslutat 1 november, men som vanligt är Thomas Hellström och hans forskarteam på gång med nya forskningsansökningar som kan innebära att de fortsätter med liknande projekt i framtiden.

Text: Ingrid Söderbergh

Om SWEEPER:

Forskargruppen vid Umeå universitet som består av Thomas Hellström, Ola Ringdahl och Peter Hohnloser har samarbetat med forskare och företagare från Israel, Belgien och Nederländerna. Projektet är EU-finansierat med en totalbudget på över 4,5 M€.

Läs mer om projektet

Robot skördar paprika

Se video på roboten som skördar paprika (4:48 min)

För mer information, kontakta gärna: