Publicerad: 2011-05-06

– Vi måste ge unga forskare rätt förutsättningar, säger Umeå universitets rektor Lena Gustafsson

NYHET – För att kunna konkurrera internationellt måste Umeå universitets unga forskare få rätt förutsättningar, poängterar rektor Lena Gustafsson i en filmad intervju.

Att unga svenska forskare inte står sig tillräckligt bra i den europeiska konkurrensen indikeras av utfallet av ERC starting grants. Europeiska forskningsrådet ERC har under fyra år i rad finansierat unga framstående forskare genom startbidrag.

– Vi måste se över vår tjänstesituation och vad det är vi erbjuder våra unga forskare. Många är mycket framgångsrika men känner oro för hur deras förutsättningar att framgångsrikt kunna konkurrera i det lite längre perspektivet ser ut. För att kunna konkurrera internationellt måste vi ge dem rätt förutsättningar, säger Lena Gustafsson.

Hör Lena Gustafsson tala om forskning och framtid vid Umeå universitet:
Film Lena Gustafsson

Redaktör: Anette Olofsson