Publicerad: 2011-03-07

100 ungdomar testar studentlivet

NYHET Den 10–13 mars besöker 100 gymnasieelever Umeå universitet för att få en försmak av studentliv och studier. Det är den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet som genomför satsningen för att öka intresset för tekniska och naturvetenskapliga utbildningar. Anmälningarna har strömmat in.

Umestudent för en helg arrangeras i år för tredje gången. Bilden är från i fjol.

– Många av ungdomarna kommer från södra Sverige och har aldrig varit i närheten av Umeå. Vi vill ge dem en chans att lära känna staden, universitetet och sina, förhoppningsvis, blivande lärare. Att de själva får se och uppleva vad vi har att erbjuda ökar chanserna att de faktiskt börjar studera vid Umeå universitet, förklarar Manne Alstergren, som leder det studentdrivna projektet som går under namnet Umestudent för en helg.

Programmet innehåller alltifrån en försmak på Umeås unika sportiga studentliv till föreläsningar och laborationer om till exempel robotar, kriminalteknik och avlyssning av hemliga meddelanden.

Alla besökare har en student som fadder under helgen för att få en bra inblick i studentlivet. De flesta besökarna bor även hemma hos studenter i korridorer såväl som lägenheter. Hela helgen avslutas i sann studentanda med en stor sittning där alla besökare och arrangerande studenter tillsammans avslutar en förhoppningsvis rolig och spännande helg.

Program och mer information om Umestudent för en helg finns på: www.teknat.umu.se/umestudent

För mer information kontakta gärna:

Manne Alstergren, projektledare Telefon: 070-2176095
E-post: manne.alstergren@gmail.com