Publicerad: 2013-10-21

1000 lärare till Umeå universitet på höstlovet

NYHET När skolans elever har höstlov får lärarna möjlighet till kompetensutveckling. Närmare 1000 lärare besöker Umeå universitet den 29-30 oktober för att ta del av ny kunskap och träffa universitetets lärare och forskare samt kollegor från skolor.

Under höstlovet anordnar Umeå universitet ett flertal konferenser, seminarier och workshops för skolans lärare. Drygt tusen lärare från i huvudsak Västerbotten och Örnsköldsvik, men också från andra delar av landet, är anmälda.
– Umeå universitets kompetensutvecklingsdagar är en viktig arena för att skapa kontakter mellan skolans lärare och universitets forskare. Ett bra samarbete är en förutsättning för en vetenskapligt förankrad skola, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

En nyhet för i år är att lärare erbjuds kompetensutveckling kring samiska perspektiv, ett område som efterfrågats av lärare i regionen.– Vi vill att fler ska vilja och våga diskutera urfolksfrågor i sin undervisning, och på så sätt öka kunskaperna om samer och Sápmi i Sverige, säger Anna-Lill Ledman, biträdande föreståndare vid Centrum för samisk forskning.
Fortbildningsdagen "Fatta Sápmi” arrangeras av Centrum för samisk forskning och Samiska studier vid institutionen för språkstudier.

Det erbjuds också fortbildning inom ekonomi och entreprenörskap, estetiska ämnen, teknik och naturvetenskap, specialpedagogik, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, webbpublicering, historia och språk. Dessutom anordnas en temadag om näthat och nätkärlek där lärarna får redskap för att arbeta med värdegrundsfrågor och nya metoder i en allt mer digitaliserad skola. Här har deltagarna bland annat möjlighet att lyssna till forskaren Elza Dunkels och ta del av den interaktiva teatern Unghästen.

Program för dagarna
Tid: 29-30 oktober
Plats: Umeå universitet, se program ovan
Arrangör: Umeå universitet