Publicerad: 2005-05-31

112 doktorer promoveras den 4 juni

NYHET Umeå universitets vårpromotion med utdelning av pedagogiska priser och promovering av doktorer äger rum lördagen den 4 juni i Aula Nordica. I år får 112 doktorer hattar eller lagerkransar.

Vårpromotionen börjar klockan 16.00 i Aula Nordica och beräknas vara klar omkring klockan 18.00. Dagen innan, fredagen den 3 juni klockan 14.00 äger en förövning rum i Aula Nordica då doktorer och pristagare får en genomgång av ceremonin och övar inför processionen. Massmedia är välkommen vid båda tillfällena.

Till promotionen inbjuds doktorer som tagit ut sin doktorsexmen vid Umeå universitet från juni 2004 till och med den 26 maj 2005. Även doktorer som tagit ut sin examen före juni 2004, men som inte kunnat delta vid tidigare promotioner, är välkomna.

Under vårpromotionen delas även ett antal priser ut.

Medicinska, teknisk-naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska fakulteternas samt fakulteten för lärarutbildnings pedagogiska priser 2005 till lärare med väl omvittnad pedagogisk skicklighet överlämnas av rektor Inge-Bert Täljedal till professor Torgny Stigbrand, institutionen för klinisk mikrobiologi, universitetslektor Jan Ahlqvist, institutionen för dontologi, universitetslektor Magnus Cedergren, institutionen för fysik, universitetsadjunkt Bo Hallin, institutionen för statsvetenskap, universitetslektor Åke Jonsson, institutionen för kultur och medier, universitetslektor Anita Malmqvist, institutionen för moderna språk, universitetsadjunkt Ingela Valfridsson, institutionen för moderna språk.

Umeå studentkårs pedagogiska pris 2005 till en framstående lärare vid Umeå universitet överlämnas av studerande Anchela Signell till universitetslektor Stig-Arne Berglund, institutionen för socialt arbete.

Umeå kommuns vetenskapliga pris till yngre lovande forskare inom områdena miljö, kommunal ekonomi eller kultur överlämnas av professor Katarina Eckerberg till forskare Linda Andersson, institutionen för nationalekonomi och forskarassistent Johan Olofsson, institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Brottsoffermyndighetens nationella pedagogiska pris 2005 till en framstående lärare eller forskare med ett brottsofferperspektiv inom sitt ämne överlämnas av f.d. generaldirektör vid Brottsoffermyndigheten Brita Bjelle till professor Madeleine Leijonhufvud, Stockholms universitet.

Under ceremonin sjunger Umeå Studentkår med director musices Tomas Pleje som dirigent. För musiken står David Kettlewell, cembalo, Torbjörn Näsbom, nyckelharpa, Mikael Hermansson, trumpet Samtliga doktorer presenteras med en kort text, pristagarna med bild och text i en festskrift.

Program samt bilder (av varierande kvalitet) på pristagare finns på: www.umu.se/infoenheten/promotion/varpromotion.html

Ytterligare information om själva ceremonin lämnas av ceremonimästare Gunvor LarssonTel: 090-786 77 76Mobil: 070-593 70 89
E-post: gunvor.larsson@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg