Publicerad: 2014-10-22

1200 lärare till Umeå universitet på höstlovet

NYHET Då skolans elever har höstlov har lärarna möjlighet till kompetensutveckling. Under vecka 44 välkomnar Umeå universitet 1200 lärare för att ge dem möjlighet att ta del av ny forskning och nätverka med kollegor.

Den 28–29 oktober anordnar Umeå universitet ett flertal konferenser, seminarier och workshops för skolans lärare. 1200 lärare från i huvudsak Västerbotten och Örnsköldsvik, men också från andra delar av landet, är anmälda till årets aktiviteter.

– Ett bra samarbete mellan skola och universitet är en förutsättning för en vetenskapligt förankrad skola. Umeå universitets kompetensutvecklingsdagar är en viktig arena för att skapa sådana förutsättningar, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Ett av årets inslag är kompetensutveckling kring unga, sex och internet, ett område som efterfrågats av lärarna i regionen. Elza Dunkels, forskare vid Umeå universitet, är moderator vid konferensen.

– Tre av Sveriges främsta experter inom ämnet kommer hit, och tillsammans täcker de in flera viktiga delar av området unga, sex och internet. Och det är inte bara en lärdom om nätet, många av de omdiskuterade frågorna som tas upp handlar lika mycket om livet, säger hon, och tillägger att just dessa föreläsningar även är öppna för allmänheten och sänds direkt på nätet.

Samtliga programpunkter under vecka 44

Estetiska ämnen i norrLärande och IKT (inklusive tre föreläsningar om Unga, sex och internet)Fatta SápmiHem- och konsumentkunskap: Gott och blandat med inspiration och forskning kring ämnets innehåll och arbetssättLärande för hållbar utveckling – MetodfestivalPsykologiska och neurokognitiva aspekter på lärandeElevers (o)hälsaIdrott och hälsaKonsten att göra bra provKonflikthanteringNyanländas lärandeSpråkfestivalenTeknik- och naturvetardagarnaGemensamma vägar
Eduplay Challange – Hackaton

Program för dagarna