Publicerad: 2010-06-14

13-åringar blir forskare på sommarlovet

NYHET Idag startar Umeå universitets forskarläger för 13-åringar. På onsdag och torsdag ska 25 ungdomar lösa en mängd kluriga uppgifter tillsammans med forskare vid Umeå universitet.

Lös en mordgåta som en CSI-detektiv! Kraschfysik – designa din egen marslandare! Cancermediciner – hur funkar de? Dechiffrera ett hemligt meddelande! Konstruera en elmotor! Bli designer för en dag! Hur mår Nydalasjön egentligen?
– Vi kommer att bjuda ungdomarna på många spännande uppdrag för att ge dem en inblick i hur det kan vara att forska inom naturvetenskap, berättar Ingmar Sethson, som är projektledare.

Forskarlägret börjar på måndagen den 14 juni med tältning i Fidodalen, som ligger två mil utanför Umeå vid Degersjön. Deltagarna kommer att bo i militärtält och laga mat över öppen eld. De ska också lösa några kluriga problem ihop och få chans att lära känna varandra. Under onsdag och torsdag besöker 13-åringarna Umeå universitet för att genomföra sina uppdrag. Forskarlägret avslutas på Umevatoriet under fredagen med att ungdomarna presenterar sina universitetsprojekt för varandra och för sina föräldrar och andra intresserade.

Tid: 14–18 juni, intresserade journalister rekommenderas att besöka forskarlägret onsdag den 16 juni eller torsdag den 17 juni. Kontakta Ingmar Sethson för mer information.

Läs mer om forskarlägret på:

Inslag och artiklar

SVT Västerbottensnytt: Ungdomarna som löser klurigheterVästerbottens Folkblad: Detektiv för en dagTV4: Mordgåtor ska locka till naturvetenskapen

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ingmar Sethson, projektledare Telefon: 070-552 47 74
E-post: forskarlager@matnv.umu.se