Publicerad: 2014-02-18

13 klasser klara för regionfinaler i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 10 april tävlar nio åttondeklasser i regionfinalen i Teknikåttan, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap, på Umeå universitet. Samtidigt gör fyra klasser upp i motsvarande final i Kiruna.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Temat för årets tävling är Hit & Dit.

Drygt 230 åttondeklasser i norra Sverige har i år deltagit i kvalomgången i tävlingen. Nio klasser i Umeåregionen och fyra klasser i Kirunaregionen har gått vidare till regionfinal.

Umeåregionens nio klasser i regionfinalen är:

• Minervaskolan, 8A, Umeå• Minervaskolan, 8C, Umeå• Minervaskolan, 8D, Umeå• Grubbeskolan, 8EM, Umeå• Carlshöjdsskolan, 8B, Umeå• Sävar skola, 8C, Sävar• Alneskolan, 8B, Örnsköldsvik• Hagaskolan, 8C, Sundsvall
• Hannaskolan, 8, Umeå

I Kirunaregionen tävlar följande klasser i regionfinalen:

• Christinaskolan, 8C, Piteå• Högalidskolan, 8C, Kiruna• Fridhemsskolan, 8.2, Arvidsjaur
• Friluftsskolan Vargen, 8, Kiruna

Regionfinalerna hålls den 10 april på Umeå universitet, samt vid Institutet för rymdfysik i Kiruna. Riksfinal blir det den 22 maj i Karlstad. Även i år deltar Finland med ett lag i riksfinalen.

Läs mer om Teknikåttan

Redaktör: Anna-Lena Lindskog