Publicerad: 2013-10-18

14 av 23 nya professorer är kvinnor

NYHET Umeå universitet har utsett 23 nya professorer det senaste året. Av dem är mer än hälften – 14 stycken – kvinnor.

År 2012 var bara en knapp fjärdedel av Sveriges alla professorer kvinnor. Vid Umeå universitet är siffran högre – 27 procent – även om det fortfarande är långt till en jämn könsfördelning. Bland årets nya professorer vid Umeå universitet är drygt 60 procent kvinnor.
– Att fler kvinnor vid Umeå universitet blir professorer är ett glädjande steg på väg mot en jämn könsfördelning. Samtidigt är det viktigt att vi utvecklar vårt arbete för att snabbare nå framåt. Jämställdhetsarbetet är oerhört viktigt och centralt för universitetets utveckling och kvalitet, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

En av de nya professorerna är Ann Öhman – Umeå universitets andra professor i genusvetenskap och tidigare föreståndare för Umeå centrum för genusstudier. Av de 14 nya kvinnliga professorerna har sex stycken verkat nära Umeå centrum för genusstudier.
– Vi har i en internationell jämförelse en unik bredd inom genusvetenskap vid Umeå universitet. Vår genusforskning är tvärvetenskaplig och finns inom alla fakultetsområden. Att så många av de kvinnliga professorer som installeras i år har relation till det genusvetenskapliga fältet vittnar om att det är ett vitalt och betydelsefullt ämne, säger Anna Croon Fors, föreståndare för Umeå centrum för genusstudier.

I år installeras också Malin Sund till professor. Hon är landets första kvinna som är universitetsprofessor i kirurgi.

Läs mer om Årshögtiden och Umeå universitets nya professorer

SR Västerbotten: Över hälften av de nya professorerna är kvinnor