Publicerad: 2014-01-29

15 miljoner kronor till inkubator för livsvetenskap

NYHET Umeå Biotech Incubator – som Umeå universitet är delägare till – har tilldelats 15 miljoner kronor i anslag från Familjen Erling-Perssons Stiftelse. Pengarna ska användas till att hjälpa forskare inom livsvetenskap att ta sin forskning från akademin och vidare ut på marknaden.

Med andra ord handlar det om att omsätta forskningen i nya produkter och tjänster. Det nya anslaget gör det dels möjligt att ta emot och stötta fler forskningsidéer, dels snabba på och effektivisera processen där forskningen tas från teori till praktik. Anslaget sträcker sig över tre år, med start 2014, och pengarna fördelas med fem miljoner kronor per år.
– Vi är väldigt glada över att Umeå Biotech Incubator får anslaget. Det gynnar inte bara oss och våra forskare, utan även industrin, marknaden och de människor som faktiskt kommer att få ta del av de produkter och tjänster som forskningen genererar, säger Jennie Ekbeck, VD Umeå Biotech Incubator.

Umeå Biotech Incubator (UBI) stöttar forskare inom life science (läkemedel, medicinteknik och diagnostik) vid bland annat Umeå universitet. Det handlar om att ta forskningen ut på marknaden. En sådan process tar vanligtvis flera år och är ofta mycket kostsam. Detta eftersom det krävs djupgående analyser och tester innan tjänsten/produkten är färdigutvecklad och redo att möta marknaden – och bli till nytta för människor nationellt och globalt.

Det är ännu inte klart hur pengarna ska fördelas – det kan röra sig om stöd till befintliga såväl som nya forskningsprojekt.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Jennie Ekbeck, VD Umeå Biotech IncubatorTelefon: 090-15 49 77, 070-344 57 70, 070-710 74 03
E-post: jennie.ekbeck@ubi.se

Sigbrit Franke, Familjen Erling-Perssons Stiftels

Om Umeå Biotech Incubator

Inkubatorn grundades 2005 och ägs av Umeå universitet, SLU, Region Västerbotten, Västerbottens läns landsting och Umeå kommun. UBI:s uppdrag är att stötta forskare vid Umeå universitet, Norrlands universitetssjukhus och Totalförsvarets Forskningsinstitut att utveckla forskning mot marknaden. Sedan starten har inkubatorn utvärderat 160 forskningsidéer, varav 26 idéer har antagits. www.ubi.se

Om Familjen Erling-Perssons Stiftelse

Stiftelsen har sin grund i donationer av Stefan Persson, ordförande i H & M Hennes & Mauritz AB. Stiftelsens ändamål är att främja vetenskaplig forskning, lämna understöd för beredande av undervisning eller utbildning samt främja vård och uppfostran av barn. Anslag ges främst till forsknings- eller utbildningsprojekt inom medicin och vård samt inom intresseområden som ligger nära eller omfattar ämnet entreprenörskap.

Redaktör: Karin Wikman