Publicerad: 2016-11-21

18 Forte-miljoner till Umeå

NYHET Forte, forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd har beslutat att ge programbidrag till två forskningsprogram vid Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten. Bland annat ska man studera hur fördomar utvecklas.

Institutionen för socialt arbete får nio miljoner till ett forskningsprogram som leds av Lena Lundgren med studier av socialtjänstens interventioner för alkohol och narkotikaproblem och dess hälsoeffekter.

Sociologiska institutionen får nio miljoner kronor till forskningsprogrammet Hur fördomar utvecklas. I programmet studeras hur fördomar förändras över tid och i olika länder.

– Vi kombinerar olika perspektiv och har därför knutit till oss både en psykolog och en fysiker för att studera vilka ekonomiska, politiska och demografiska förhållanden som har betydelse för individens attityder och hur de sprids, säger professor Mikael Hjerm.

Redaktör: Ola Nilsson